• Ett sjuttiotal resenärer samlades på Malmö central i veckan för att visa sitt stöd till de strejkande.
Skånes Fria

”Vi har ingen säkerhet över huvud taget”

Det var med tunga känslor som Samir Pacolli tog emot beskedet att Veolia planerar att varsla 254 anställda och göra om deras tjänster till deltidstjänster. Men med strejken vändes dysterheten, säger han.

Det är på strejkens andra dag och Samir Pacolli är inkallad som strejkvakt för Seko på Malmö Central.

Han är en av dem som i dag har en heltidstjänst men som kan komma att tvingas ta en deltidsanställning om Veolia får igenom sina krav.

– Hur ska jag få ihop det, min fru jobbar deltid. Ska vi tillsammans ha en heltidstjänst? Hur ska jag få pengar till att klara vardagen och bo kvar?, säger han.

Ett matt sorl ligger över stationen och sjuttiotal resenärer har samlats för att stödja de strejkande. Från högtalarna upprepas med jämna mellanrum att Öresundstågen är inställda på grund av en arbetsmarknadskonflikt. Samir Pacolli delar ut flygblad till jäktade resenärer.

– Nu känns det som att vi kan påverka. Jag förstår att Veolia måste göra vinst men att gå på de anställda är fel väg. Utan oss kör inte tågen, säger han.

– Vad ska de göra – sätta in administrativ personal, det är vi och resenärerna som är tågen, säger Tayer Suyanison.

Hon är också uttagen i strejk och bryter sig in i samtalet. Även om hon inte själv är en av dem som kan tvingas gå ner i tjänst är hon orolig för kollegorna och hur det kan påverka nästa generation som ger sig ut i arbetslivet.

– Det är också för dem vi gör det, för samhället och våra barn, säger hon.

Förutom att heltidstjänster ska göras om till deltid är en annan av knäckfrågorna i konflikten att Seko befarar att antalet timanställda kommer att öka. Därför vill de få till ett avtal om ett tak för antalet timanställda. Över telefon får Skånes Fria tag på en av dem som i dag används som inhoppare på tågen. Av rädsla för repressalier vill hon inte ställa upp med sitt riktiga namn eller på bild. Hon sammanfattar arbetssituationen som ”otrygg, väldigt otrygg”. Att aldrig veta hur nästa vecka ser ut tär på nerverna. Ena dagen är det tomt på schemat. Andra dagen rasslar tiderna in, säger tågvärden.

– Vi har ingen säkerhet över huvud taget – vi vet inte från vecka till vecka om vi får jobb eller inte, hur blir det nästa månad, kommer jag att kunna betala mina räkningar?

Många av de timanställda är precis som hon själv i övre medelåldern, säger hon. Vilket gör det svårare att neka pass hon blir erbjuden eller säga emot arbetsköparen.

– Ingen vill anställa mig om jag blir av med mitt jobb, därför fogar man sig efter Veolias nycker.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Sällsynt med domar

Endast sex ärenden som rör koppleri, grovt koppleri och människohandel ledde till fällande domar i Malmö tingsrätt mellan 2010 och 2014, visar en undersökning som Skånes Fria har gjort.

Skånes Fria

Allt fler fristäder för hbtq-flyktingar

De flyr sina hemländer för att deras känslor är förknippade med livsfara – men på Migrationsverkets boenden tvingas de återigen dölja sin sexualitet. Under året som gått har tre nya kaféer öppnats i Skåne för att erbjuda hbtq-flyktingar en fristad.

Skånes Fria

© 2025 Fria.Nu