Skolor beroende av ideella organistationer
Den ideella läxhjälpen för en ojämn kamp mot den privata. Behovet är stort men resurserna begränsade.
– Det finns ett sug – skolor vill gärna ha mer tid än vad vi kan ge dem, säger Elisabeth Mansell, projektledare för Rädda barnens läxhjälp i Trelleborg.
Rut-avdraget har gjort att industrin med privat läxhjälp vuxit explosionsartat. Men även de ideella krafterna har märkt av en ökad efterfrågan.
– Det är många fler lokalorganisationer som arbetar med det här nu, säger Mona-Lisa Hagström Svensson, verksamhetsutvecklare på Rädda barnen region syd.
Även Sara Molander, projektledare för läxhjälp Malmö, som bland annat stöds av Röda korset har märkt av en stor efterfrågan.
– Jag får mejl hela tiden, det finns ett jättestort behov som vi absolut inte kan täcka, säger hon.
Men många ideella organisationer ser hjälpen som knivig och Rädda barnen erbjuder gratis läxhjälp med ett krav – att skolorna själva inför studiestöd.
– Vi når inte alla, det har vi inte möjlighet till och det ska vi heller inte göra, säger Mona-Lisa Hagström Svensson.
Att ge stöd och hjälp till elever ska vara skolornas huvudansvar. Inte de privata eller ideella organisationerna, menar hon.
– Man får vara glad för att vi når några men det är jättemånga fler som skulle behöva den här hjälpen – just därför är det viktigt att det är skolan som erbjuder läxhjälpen.
Ett krav som Rädda barnen driver nationellt är att alla elever erbjuds minst två timmar lärarlett studiestöd i veckan i anslutning till skolan.
– Det ska vara lika oavsett var man bor. Skolan ska vara likvärdig för våra barn, säger Mona-Lisa Hagström Svensson.
En skola i Trelleborg som sedan två år tillbaka använder sig av Rädda barnens volontärer är Pilevallsskolan. Rektor Lennart Larsson ser det enbart som något positivt. Behovet är stort och både lärare och elever är nöjda med upplägget, säger han.
Ser du något problem med att ideella organisationer gör skolans arbete?
– Den här hjälpen får vi gratis och de är väldigt kompetenta. Skulle vi utöka den läxhjälp som vi ger i egen regi skulle vi vara tvungna att ta resurserna någonstans ifrån. Nu får vi den gratis – då tycker jag att det är bra.
Men Elisabeth Mansell som är projektsamordnare för Rädda barnens läxhjälp i Trelleborg hade gärna sett att skolan själv utökade sin läxhjälp.
– Vårt syfte är att väcka ett allmänt behov – men vi stannar inte hur länge som helst på en skola, säger hon.
Enligt en ny undersökning från organisationen Mentor är det endast var tredje kommun som erbjuder gratis läxhjälp till alla högstadieelever.
Läs även: