Debatt


Gunilla Hjelm och Annika Qarlsson
Fria Tidningen

Vem ska lära våra barn om sex?

I dag finns ett flöde av intryck och information i samhället, inte minst när det gäller sex. Därför är det viktigare än någonsin att vi lägger resurser på skolornas sex- och samlevnadsundervisning. Det skriver Gunilla Hjelm och Annika Qarlsson från Centerkvinnorna.

Vet du vad dina ungdomar gör på nätet? Har du, som förälder, till exempel sökt på begrepp som ”erotica” bland de hemsidor som finns alldeles nära på internet, eller tycker du att det är pinsamt och jobbigt? Då hittar man kanske inte de värsta sidorna, men ändå beskrivningar av både tvång och våld sammankopplat med sex, och kvinnan beskrivs som ett objekt som ska böjas för mannen/alfahannens vilja.

Det är klart att det påverkar nyfikna, unga killar och tjejer som är i början av att utforska sin sexualitet. Därför kräver Centerkvinnorna att en granskning ska genomföras av kvaliteten i skolornas undervisning i sex och samlevnad så att den kan utvecklas och förbättras. Vi är övertygade om att det är bättre att det är utbildad personal som genomför sex- och samlevnadsundervisningen och att skolan alltid har ett nära samarbete med ungdomsmottagningen i kommunen.

Många av oss kommer ihåg skolans sex- och samlevnadsundervisning där en generad lärare som dragit nitlotten i lärarrummet och var tvungen att ta i det där onämnbara inför en lika generad högstadie- eller gymnasieklass. Problemet är att undervisningen på många ställen inte har ändrat sig så mycket sedan dess, samtidigt som utbudet av porr blivit mer tillgängligt. I dag finns allt bara ett klick bort via internet med både text, bild och film.

Så här står det i Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011:

”Skolan ska aktivt och medvetet främja kvinnors och mäns lika rätt och möjligheter. Det sätt på vilket flickor och pojkar bemöts och bedöms i skolan, och de krav och förväntningar som ställs på dem, bidrar till att forma deras uppfattningar om vad som är kvinnligt och manligt.”

Det ligger ett stort ansvar på skolan att lära eleverna att ifrågasätta bilden av kvinnan som viljelöst objekt och den glorifierade machomansrollen.

Därför kräver Centerkvinnorna att en granskning ska genomföras av kvaliteten i skolornas undervisning i sex- och samlevnad. Utifrån granskningens resultat ska sedan undervisningen utvecklas och förbättras. Vi är övertygade om att det är bättre att det är utbildad personal som genomför sex- och samlevnadsundervisningen och att skolan ska ha ett nära samarbete med ungdomsmottagningarna i kommunerna.

Centerkvinnorna kräver att sex- och samlevnadsundervisningen i skolan prioriteras. Det är viktigt för vilken uppfattning våra barn och ungdomar tar med sig in framtiden när det gäller vad som är kvinnligt och manligt.

Fakta: 

Gunilla Hjelm är Centerkvinnornas nuvarande förbundsordförande. Annika Qarlsson är

riksdagsledamot (C) och var förbundsordförande för Centerkvinnorna 2003 – 2011.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Debatt
:

Public service har bäst pressetik

Olika perspektiv på samma sak – i Frias nya satsning "duellen" lyfts frågor från olika vinklar. Först ut är skribenterna Jens Ganman och Sargon De Basso som har olika syn på public service existensberättigande. Jens Ganman tycker att de statligt stödda mediebolagen har spelat ut sin roll. Här delar Sargon De Basso med sig av sitt resonemang kring varför han är av motsatt åsikt.

© 2025 Fria.Nu