Debatt


Jens Holmberg
Göteborgs Fria

Alla ska ha möjligheten att resa kollektivt

Frågor rörande tillgänglighet är av hög prioritet, men att uppnå de högt ställda målen har tyvärr visat sig vara svårare än Västtrafik tänkt sig, skriver Jens Holmberg, pressinformatör Västtrafik, i en replik på ett tidigare inlägg angående kollektivtrafikens brister rörande tillgängligheten.

I en insändare den 19 september frågar Catarina Ahlquist och Mathias Palm från organisationen Unga Synskadade Väst om Västtrafiks arbete med tillgänglighetsfrågorna. Bakgrunden är bland annat tidigare utfästelser från Västtrafik om att kollektivtrafiken ska var tillgänglig för alla innan utgången av 2010.

Först och främst vill jag försäkra Catarina, Mathias och alla andra om att tillgänglighetsfrågorna verkligen har högsta prioritet för alla oss som arbetar på Västtrafik och de trafikbolag som trafikerar de olika linjerna. Däremot har det ibland visat sig vara svårare att nå de ambitiösa målen än vad vi först trodde.

Det senare gäller frågan om hållplats och linjeutrop. Hållplatsutrop finns ombord på 68 procent av Västtrafiks närmare 2 000 fordon. Dessa fordon utför närmare 90 procent av antalet resor inom Västtrafik. Införande är planerat för samtliga fordon och pågår i hög takt. Det beräknas vara genomfört under 2012. Det är en bit kvar till 100 procent, men införandet är i full gång och andelen har ökat med 10 procentenheter bara sedan årsskiftet. På åtta månader har alltså 200 fordon utrustats med system för hållplatsutrop.

Vad gäller linjeutrop på hållplatserna, så omfattar målet än så länge endast Göteborgs Stadstrafik. Detta är också uppnått sedan ungefär ett år tillbaka. Slutligen nämner Catarina och Mathias biljettsystemet där det framför allt riktats kritik mot de nya kortläsarna med pekskärmar, vilket inte möjliggör t ex punktskrift. Vi tittar nu på olika lösningar på detta. Exakt vilka dessa kommer att bli är inte bestämt än.

Västtrafik kommer aldrig nöja sig med att införa ett system eller annan förändring som innebär att inte alla kan åka kollektivt. Finns det tekniska begränsningar kommer vi att hitta lösningar tillsammans med våra kunder. Självklart arbetar vi alltid för att leva upp till Västra Götalandsregionens riktlinjer för ”Tillgängliga och användbara miljöer”.

 



ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Debatt
:

Public service har bäst pressetik

Olika perspektiv på samma sak – i Frias nya satsning "duellen" lyfts frågor från olika vinklar. Först ut är skribenterna Jens Ganman och Sargon De Basso som har olika syn på public service existensberättigande. Jens Ganman tycker att de statligt stödda mediebolagen har spelat ut sin roll. Här delar Sargon De Basso med sig av sitt resonemang kring varför han är av motsatt åsikt.

© 2025 Fria.Nu