Göteborgs Fria

Folkteatern låter Brecht tala till publiken

I finanskrisens kölvatten är det högaktuellt med teater som skildrar en kamp mot ett orättvist system där rika skor sig på de fattigas bekostnad och solidariteten har blivit bortglömd. När Folkteatern sätter upp Bertolt Brechts pjäs Heliga Johanna från slakthusen väljer de att placera den i nutid och visar därmed att den fortfarande är angelägen.


Bertolt Brecht invaderar Göteborg. Minst lika aktuella som när de skrevs sätts två av hans verk upp samtidigt. Masthuggsteatern spelar Tolvskillingsoperan och på Folkteatern sätts Heliga Johanna från slakthusen upp. Heliga Johanna från slakthusen har länge varit en av Brechts mindre spelade verk, men de senaste åren har den fått en liten renässans, berättar Melanie Mederlind som regisserar Folkteaterns föreställning.
– Den har bland annat spelats mycket i Tyskland de senaste åren, efter finanskrisen 2008 har den återigen blivit aktuell.

Heliga Johanna från slakthusen bygger på historien om Jeanne D'Arc, men här är det frälsningssoldaten Johanna som inte klarar av att bara stå och se på när arbetare utnyttjas, och tar upp kampen mot de cyniska direktörerna. Bland annat säger en av dem i föreställningen att "de fattiga är dåliga människor", ett exempel på cynismen Brecht har givit de utsugande direktörerna.
Melanie Mederlind berättar att hon blev tillfrågad av Folkteaterns konstnärlige ledare, Lars Norén, redan 2006 om att sätta upp den. Andra saker kom emellan men nu är det äntligen premiär för föreställningen som återigen har blivit aktuell. I arbetet med att bearbeta pjäsen kom Melanie Mederlind och Franka Gebert fram till att det var självklart att den skulle utspelas nu, eller som Melanie Mederlind uttrycker det, i en "odefinierad nutid".
– Pjäsens tematik är lika relevant för vår tid som då den skrevs, menar hon.

I originalmanus finns fler personer än på Folkteaterns scen, däremot finns här en kör som speglar massan, folket.
– Kören är både arbetare och frälsningssoldater, berättar Melanie Mederlind.
Och att det finns en kör överhuvudtaget är en självklarhet. Folkteatern har valt att behålla originalmusiken av Hans Dieter Hosalla, Dietrich Buxtehude och Pierre Degeyter och Tommy Jonsson har arrangerat och bearbetat den för föreställningen. Redan i öppningsnumret slås tonen för föreställningen an då Johanna (Sanna Ingermaa Nilsson) iklädd en frälsningsarméuniform sjunger en kampsång och delar ut bröd till publiken.
Melanie Mederlind betonar den resa som Johanna går igenom i pjäsen.
– Hon drivs hela tiden av en stark humanism och en tro på förändring, men efter hand förändras hon allt mer och i slutet tappar hon den tron. Det är en episk resa som är väldigt spännande att följa.

I helgen är det premiär för både Heliga Johanna från slakthusen på Folkteatern, och Tolvskillingsoperan på Masthuggsteatern. Att det spelas mycket Brecht nu tror inte Melanie Mederlind är en tillfällighet.
– Vi lever i en orolig tid, det är mycket fokus på ekonomi och politik. Brecht talar konkret till publiken, genom teatern.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Queer filmfest intar London

Southbank i södra London kommer under tio dagar i mars att lysa i regnbågens färger. Det är dags för BFI Flare – London LGBT Film Festival, en av världens största hbtq-filmfestivaler.

Fria Tidningen

En teatervärld full av professionella amatörer

Amatörteater – en folklig tradition som engagerar många. Men också en värld som möter fördomar om dålig konstnärlig kvalitet. Att det är ett fritidsintresse har dock inget med kvalitet att göra, enligt utövarna.

Göteborgs Fria

© 2025 Fria.Nu