Postens omflyttningar fortsätter
Efter åratal av omstruktureringar bland Postens terminaler har koncernen nu bestämt att det blir ytterligare förändringar. Jan Åhman, sekreterare i SEKO Klubb Årsta berättar om de senaste besluten och dess konsekvenser. Han frågar sig om det finns en dold agenda för Årstaterminalen.
Postens styrelse har nu fattat beslut om en ny terminalstruktur inom både Posten Meddelande och Posten Logistik. Det beslut som koncernstyrelsen fattade den 28 september innebär följande:
(1) En helt ny terminal byggs i Hallsberg. De nuvarande terminalerna inklusive ODR (oadresserad direktreklam) i Karlstad och Västerås stängs och verksamheten flyttas till Hallsberg. Likaså förs postnummer 60-61 över till Hallsberg från Årsta.
(2) En ny terminal i Rosersberg byggs. Hela Uppsalaterminalen inklusive ODR flyttas dit liksom stora delar av Årsta (postnummer 62 och brevområden 16-19).
(3) ODR-centralen i Norrköping läggs ner och verksamheten delas upp på Hallsberg och Årsta.
(4) Tomteboda stängs nu helt. Klumpsorteringen flyttas till Årsta (postnummer 10–15) och Rosersberg och omlastningen till Rosersberg samt eventuellt till en ännu inte beslutad punkt på södra sidan av Stockholm. Strålfors printing på Tomteboda flyttas också till Rosersberg.
Förändringarna som berör Årsta och Tomteboda ska vara genomförda andra kvartalet 2014. Beslutet sägs vara styrt av att man vill föra över mer volymer till järnväg. Årsta har som bekant ingen järnvägsanslutning och man kan därför fråga sig vad man egentligen har för tankar om Årstas framtid. Med den slutenhet som råder inom den nuvarande regimen i Posten finns det anledning till oro.
Även Posten Logistik berörs. Hårdast drabbat är terminalen i Ånge, som stängs. Verksamheten flyttas ut till kuststäderna. Även Segeltorp drabbas i och med att man har för avsikt att bygga en ny distributionsterminal för paket och tunggods i norra Stockholm.
Man investerar sammanlagt 2,5 miljarder kronor i dessa förändringar (Posten Meddelande och Posten Logistik sammantaget) och räknar med att spara in 300 miljoner per år. Det bör betonas att vi som är berörda av besluten inte har fått ta del av något som helst underlag inför dem. Man kan därför utgå ifrån att kalkylerna som vanligt är höftade och knappast skulle hålla för en noggrannare kontroll.
SEKO Postens bolagsråd inom Meddelande samt SEKO Postens styrelse har sagt ja till beslutet vad gäller Meddelande, men reserverat sig i Logistikdelen.
Besluten kommer att innebära stora omställningar och arbetslöshet för många av våra medlemmar vid berörda terminaler. Ungefär 2 000 anställda berörs, Posten räknar med att minska antalet med 500. De kommentarer som gjorts, även från centralt fackligt håll, att ”färre och större terminaler” skulle ge ”bättre förutsättningar för heltid och en bättre arbetsmiljö” är önskedrömmar.
Det bör också noteras att Posten valt att i samband med årets avtalsrörelse återigen säga upp kollektivavtalen om trygghet och personalomställningar. Det finns därför i dagsläget inga som helst garantier att de som drabbas av detta och inte har eller får möjlighet att ”följa med” har några andra alternativ än arbetslöshet att välja mellan. Det är även mot den bakgrunden anmärkningsvärt att SEKO Posten centralt sagt ja till besluten, innan man vet om Posten tänker förnya dessa avtal.
Nu installeras en ny klumpmaskin på Årsta där vi ska sortera klumpen till brevområde 10–11 och 12–15. Det sägs också att vi ska blada den oadresserade direktreklamen till samma brevområden. De jobb som detta ger uppväger inte förlusten av cirka 40 procent av våra brevvolymer. Förutom att vi tappar hela sorteringen av brevområde 16–19 och 60–62 ska ju också Strålfors flyttas från Tomteboda till Rosersberg, vilket lär innebära att vi tappar hela uppsamlingssorteringen av deras (lättsorterade) volymer.
Järnvägsanslutningen för Årstas del är inte heller löst. Stänger man Tomteboda helt måste man antingen ordna en ny omlastningspunkt i södra Stockholm eller köra all post till Rosersberg.
Vi har som sagt inte fått se några ekonomiska kalkyler för projektet. Man måste fråga sig vad det är för ekonomisk vinst i att behålla ett krympt Årsta samtidigt som man investerar i en helt ny och stor terminal på norra sidan av stan och flyttar dit även Uppsalas volymer. Misstanken är naturligtvis att det finns en dold agenda där man tänker sig att helt stänga Årsta.
Samtidigt måste man också starkt ifrågasätta kompetensen och planeringsförmågan hos dem som styr i dessa frågor inom Posten. 1996 installerades hela maskinkonceptet på samtliga terminaler i brevnätet. Fyra år senare stängde man Stockholm Klara och flyttade maskinerna och hela sorteringen till Årsta – efter en stor och dyr utbyggnad. Där installerades dessutom en ny klumpsorteringsmaskin. Efter bara fyra år bestämde man sig för att även flytta Tomteboda och tränga in verksamheten i Årsta. För att få plats skrotade man hela den nyinstallerade maskinen, en kapitalförstöring på åtskilliga miljoner. När vi nu efter tio års omflyttningar och kaos för första gången på länge har en väl fungerande terminal som sorterar all Stockholms post (plus litet till!) kommer nästa beslut som innebär att man flyttar tillbaka en del av volymerna och maskinerna till norra Stockholm. Och samtidigt installeras en ny klumpsorteringsmaskin på Årsta!
Jag har med flit inte sagt något om de flera tusen anställda som drabbats av dessa beslut. De som fattar de här besluten skiter nämligen fullständigt i oss. Det är vi som får städa upp efter dem och när vi nu i Stockholm efter tio års arbete äntligen har lyckats få sorteringen att fungera på ett tillfredsställande sätt – både för kunderna, företaget och oss som gör jobbet – då ska man återigen röra om i grytan och koka en dålig soppa. Bara för att ett gäng nya chefer ska ha något att peka på och ett projektkontor något att sysselsätta sig med.
Det är avskyvärt.
Skam också över de fackliga som har accepterat detta beslut.
