Gröna lögner
I måndags inledde Ekot sin morgonsändning med att kabla ut en klang- och jubelnyhet: Transportindustrin i Sverige ökar igen, efter en svacka under lågkonjunkturen. Nu ska det köras lastbilar och långtradare så det står härliga till igen. Det talas om en ökning på 10–15 procent.
Ingenstans under radioinslaget kunde det anas någon negativ sida av det som nyheten handlade om. Nåja, det fanns tydligen några enstaka procent gnälliga pessimister i transportbranschen som inte trodde på någon ny transportboom inom kort. Men rent allmänt var det bara en solskensnyhet.
Solskensnyhet? Nja, visst skiner solen, och den globala uppvärmningen är väl bara en av alla miljöeffekter av västvärldens ständigt ökande bilism. Men vänta nu – minns någon att Centerpartiet under årets valrörelse hävdade att bilismen hade ökat, men inte utsläppen? Det skulle varit en effekt av deras fantastiska satsningar på nya bilbränslen.
Vi kan alltså både äta kakan och ha den kvar. Både öka biltrafiken och transporterna – och minska utsläppen. Så praktiskt. Men stämmer det där verkligen? Jag läser på Centerpartiet och miljöminister Andreas Carlgrens hemsida: ”Alliansregeringen har vänt utvecklingen när det gäller klimatutsläppen från transportsektorn. För första gången minskar utsläppen – trots ökat resande.”
Så läser jag i Trafikverkets senaste statistik om utsläppen från vägtrafiken, för att se om miljöministern verkligen har rätt: ”Trafikökningen resulterade i en ökning av utsläppen med 130 000 ton. Därmed eliminerade trafikökningen helt effekten av ökad andel biobränslen och energieffektivare tunga lastbilar.”
Vägverket fortsätter även sin dystra prognos om att 2010 blir ett ännu sämre år när det gäller utsläppen från trafiken: ”Trots ekonomisk kris ökade trafiken som helhet 2009. Det var framför allt personbilstrafiken som ökade. När ekonomin skjuter fart igen väntas även den tunga trafiken öka.”
Ännu mer utsläpp alltså. Så nu dagens retoriska fråga: Hur harmonierar det med alla löften om att på allvar ta itu med klimatfrågan? Frågan behöver inget svar.
Låt oss istället se på den dagsaktuella händelsen på andra sidan jordklotet. I staden Tianjin i Kina hölls för någon vecka sedan den sista förberedande sammankomsten inför FN:s stora klimat-toppmöte i Cancún i Mexiko, som ska hållas i december. Det senaste mötet i Köpenhamn slutade ju i ett totalt fiasko, med inget bindande avtal alls. Nu ser det ut som risken är stor att det blir ungefär samma fiasko i Cancún i december.
Till och med en ganska moderat miljöorganisation som WWF börjar nu tröttna på vansinnet. I en rapport inför Cancún-mötet skriver WWF:s ansvarige Gordon Shepherd att till och med ”varje skolbarn kan räkna ut” att de ökade utsläpp som världens länder nu räknar med ligger långt över vad som är gränsen för när vi får okontrollerbara klimatförändringar.
Det är dags att det blir slut på lögnerna i de här sammanhangen. Ökad biltrafik är inte bra för miljön. Det är dags att slå in på en annan kurs. Det kommer också att göra våra möjligheter större att bli tagna på allvar i förhandlingar med fattiga länder, som på det kommande klimattoppmötet i Cancún. Det är dags att se sanningen i vitögat.
