Inledare


Linus Brohult
Fria Tidningen

Pinsamheter i dagsljus

Helgens stora snackis var förstås ministrarna Billströms och Bildts sätt att bakom lyckta dörrar uttrycka sig nedlåtande om irakiska flyktingar. Sverige kunde ju inte ta emot dessa med tanke på hur lågutbildade och okunniga de var, menade Billström. Dessutom måste man ju ta hänsyn till den invandrarfientliga kritiken (läs: Sverigedemokraterna) enligt integrationsminister Billström, åtminstone om man får tro protokollet från det där mötet – utläckt på Wikileaks.

 

Nu var det ju inte meningen att vi någonsin skulle få veta om det där. Flyktingpolitiken är ett av alla de områden där politiken alltmer ska bedrivas kliniskt bakom lyckta dörrar. Där insyn inte ska behövas, och helst inte ens beslut.

Nej, helst ska man inte ens behöva fatta obehagliga beslut om flyktingar. Om dessa ens lyckas ta sig hit är det ett misslyckande. Men för att politiker inte ska behöva framstå som omänskliga har man inom EU kommit på ett smart sätt att lösa problemet: att göra färjerederier, bussbolag och flygbolag till gränspoliser. Då finns praktiskt nog inte ens något beslut att överklaga eller någon myndighet att protestera mot.

Denna nya vägg mot flyktingar införde EU redan i och med Schengenavtalet. Sedan dess hör vi återkommande om exempelvis båtar med afrikanska flyktingar som hamnar i sjönöd, med många drunknade människor som följd. Och nu när vi levt med Schengenavtalet i över femton år har vi vant oss vid det hemska, med den europeiska gränsmur där flyktingar dör. Färjerederierna och flygbolagen släpper inte längre på människor som vill söka asyl, eftersom de tvingas böta och får bekosta returresan, om den riktiga gränspolisen anser att transportbolaget inte borde låtit flyktingen ta sig hit.

 

Nu när vi vant oss vid detta sätt att se på flyktingar har Tobias Billström tagit bristen på mänsklighet ett steg längre. I Bagdad krävde Billström och Bildt alltså att Irak skulle avtala om att alla irakiska flyktingar som eventuellt skulle lyckas ta sig till Sverige skulle transporteras tillbaka till Irak. Annars skulle Sverige inte kunna ha någon ambassad i Bagdad – i så fall skulle det ju kunna tänkas att förföljda irakier knackade på dörren till ambassaden och sökte asyl.

Flyg- och färjebolag är de nya gränspoliserna. En intressant detalj är att samma sätt att låta privata företag leka poliser nu flyttas över till andra områden i samhället. När det gäller internet vill allt fler länder inom EU att internetoperatörerna ska vara ansvariga för att leka poliser mot sina användare. Det kallas ”operatörsansvar” – på samma sätt som det i flyktingpolitiken kallas ”transportörsansvar” när flygbolag ska hindra flyktingar från åka med.

”Operatörsansvar” betyder i den moderna EU-staten att internetoperatörerna inte får låta sina användare surfa till webbsajter som myndigheterna anser är misshagliga, till exempel pirate bay. I Danmark har myndigheterna ålagt internetoperatörerna just detta. Frågan är då när myndigheterna ska spärra andra misshagliga webbsajter, exempelvis Wikileaks. Den dagen kommer vi ju inte ens få veta vad ministrar som Billström säger bakom lyckta dörrar. Då har EU-politiken lyckats strypa både flyktvägen för irakiska flyktingar – och informationen om hur det gick till.

Fakta: 

<h2>Linus konstaterar att regeringen nu beslutat att alla pengar från trängselskatterna i Stockholm ska gå till nya motorvägar, bland annat Sveriges dyraste motorväg genom tiderna. Hur var det med alla stora ord om klimatpolitik?</h2>

ANNONSER

© 2024 Fria.Nu