Inför demokrati på schemat
I dessa valtider är demokratin ett aktuellt ämne, men hur många är det som egentligen vet vilka vägar som finns till demokratisk påverkan i sitt närområde? I Biskopsgården där det bor många ungdomar och nyanlända, som ofta har svårt att ta plats i debatten, är det extra viktigt att upplysa om våra demokratiska möjligheter och rättigheter, skriver Shinow Fathulla och Akram Sharafi med flera.
Det självklara sättet att nå dessa två målgrupper är genom att lyfta dessa frågor genom utbildning i grundskolan. Självklar vore att SFI, Svenskundervisning för invandrare, erbjuder denna typ av utbildning, men i dagsläget görs inte detta, och det är en missad möjlighet.
I grundskolan får de flesta möjlighet att någon gång göra ett studiebesök på en domstol för att bevittna en rättegång. Istället för att göra detta skulle man kunna införa ett obligatoriskt besök på kommunfullmäktige eller ungdomsfullmäktige. Genom att göra det skapar man tidigt en bild av hur demokratiprocessen fungerar och ungdomarna får se att man som individ kan påverka beslutsfattandet genom att exempelvis rösta i kommunalvalet. Fler medborgare berörs i det verkliga livet av demokratin och dess tillvägagångssätt än vad de gör av rättsväsendet.
För nyanlända är informationen om demokratiska rättigheter och möjligheter ännu mer svårtillgänglig, dels beroende på språkliga barriärer men även på grund av misstro mot högre formella instanser. Det är många länder som har en negativ bild av statsväsendet och en misstro mot sina möjligheter till demokratisk påverkan. Därför borde man även genom SFI få möta sina fördomar och förhoppningsvis förändra dem genom ett direkt möte med den lokala beslutsfattningen. Det blir inte bara ett möte med den svenska demokratin utan också ett stort steg närmare integrationen in i det svenska samhället.