Vi har förslagen, Kristina Alvendal
Förslaget till Nya Slussen är på allas läppar.Bilbron är för bred,husen för höga och riskanalysen för vek. Vänsterpartiets Mattias Ericson har fler synpunkter.
Förra veckan bad stadsbyggnadsborgarrådet Kristina Alvendal DN:s läsare om ytterligare synpunkter på förslaget om Nya Slussen. Det handlar om kritiken mot den åttafiliga motorvägsbron. Underförstått så är inte Alvendal heller speciellt nöjd med utformningen.
Vi har flera förslag på hur Slussen kan bli just den plats som eftersträvas – en mötesplats för stockholmarna.
Nuvarande Slussen planerades för mycket mer biltrafik än vad som passerar i dagsläget. Nya Slussen måste bli i det närmaste bilfri. Biltrafiken får utrymme påStadsgårdskajen, Södermälarstrand och på Centralbron – den ska inte ledas in i Stockholms medeltida stadskärna Gamla stan.
Slussens nya bilbro vill vi använda till bussar, utryckningsfordon, taxi, färdjänst och transporter. Vi vill också se en utredning om en framtida spårväg som knyter ihop Södermalm med Gamla stan. Då kanske bron inte heller behöver bli så bred.
Vi vill även att cyklister och fotgängare ska få njuta av den fantastiska vyn mot Saltsjön och Mälaren, det kan de med fördel göra från en ny snygg bro över Slussen.
Detta om biltrafik. När det gäller planerad bebyggelse på Södermalmssidan som skymmer sikten från Södermalmstorg så ser vi gärna att byggnationen dämpas, något hus tas bort eller att volymer minskas. Vi vill att området kring Södermalmstorg och Katarinahissen blir en plats där människor vill stanna upp, inte bara rusa vidare, och vi är övertygade om att enfantastisk utsikt skulle hjälpa på traven.
En annan problematik som väldigt sällan nämns i Slussen-sammanhang är klimatförändringarna. Alla har väl hört om att när grönlandsisarna smälter på grund av växthuseffekten och högre temperaturer så kommer världens hav att stiga. Östersjön är ett mycket isolerat hav men det betyder inte att vi som bor längs dess kuster kommer bli fria från högre havsnivå.
På grund av ökande nederbörd kommer även Mälaren att stiga och gränsen mellan Saltsjön och Mälaren vara svår att behålla.I arbetet med Nya Slussen måste extrema nivåer på över 2 meter räknas in och tas hänsyn till. Annars har vi lagt ner allt arbete i onödan.