Regeringen bromsar utvecklingen av bränslen
Stadsmiljö Medicinsk forskning har väl belagt att exponering för trafikföroreningar kan orsaka cancer och skador på hjärta och andningsorgan. Drygt 300 000 stockholmare lever i områden där luften överskrider eller gränsar till att överskrida de hälsofarliga värden som EU satt. De oroväckande siffrorna konstateras bland annat i Stockholms läns miljöhälsorapport 2009.
Huvudanledningen till Stockholms problem med luftkvaliteten är trafiken. Det är både avgaserna och bilarnas slitage på vägarna som orsakar ohälsosam luft. Det behövs flera olika åtgärder för att lösa problemen. Förbudet mot dubbade vinterdäck som nu införs på Hornsgatan på Södermalm är ett exempel. Ändrade drivmedel är ytterligare ett som kan ha god effekt.
Syntetiska drivmedel minskar enligt producenterna de oreglerade emissionerna med upp till 90 procent i förhållande till svensk MK1 dieselolja. Kvävedioxiderna reduceras med upp till 50 procent, medan partiklar minskar med upp till 40 procent. Det är stora siffror.
Därför är det bekymmersamt att regeringen höjer skatten på syntetiska drivmedel. Skattelättnader har tidigare använts med goda resultat för att få fram renare drivmedel, bland annat alkylatbensin för tvåtaktare.
Sverige är världsledande på syntetiska drivmedel. I dag produceras de ur fossilgas och fackelgas, men i framtiden kommer de produceras från avfall och biomassa. Syntetiska drivmedel rankas av såväl industri som forskning som ett av de bästa alternativen till oljan.
Den höga skattesatsen på syntetiska drivmedel sätter käppar i hjulen för utvecklingsarbetet mot ett fullständigt biobaserat drivmedel, försämrar folkhälsan och reducerar gröna arbetstillfällen. Därför är den höga skattesatsen på detta drivmedel problematisk. Utvecklingen mot biobaserade drivmedel måste gå vidare – och då är en fortsatt utveckling av syntetiska drivmedel en av de språngbrädor som behövs för att ta steget. Regeringen är på väg att spola tillbaka en utveckling för hälsosammare städer och gröna jobb i Sverige. Stockholm och Sverige behöver ett grönare styre.