Teater som för upp det svåra till ytan
Ett brittiskt par har precis fått sitt första barn, men det är något som inte stämmer. Ett svenskt par har förlorat ett barn. För att något var fel. Deras öden vävs samman i Expectations av teatergruppen GEST. Det handlar om ämnen som är så svåra att handskas med men så viktiga att prata om.
När Theresas och Pauls dotter Lily är nyfödd får de på BB veta av en okänslig läkare att hon har en ovanlig kromosomförändring. Det gör att det egentligen inte går att säga riktigt vad som är fel. Bara att det är fel. Vad som är säkert är att Lily aldrig kommer att bli ”normal” och att hon inte kommer att utvecklas som andra barn.
Samtidigt försöker Klara och Mattias att hantera förlusten av sitt för tidigt födda barn. Klara försöker att jobba bort smärtan och Mattias vet inte vad han ska ta sig till, varken med Klara eller sorgen och de slutar att kommunicera med varandra. Så småningom avslöjas det att deras förlorade dotter i själva verket aborterades för att hon hade en kromosomförändring och därmed skulle få det svårt att leva ett normalt liv.
Kristina Brändén Whitaker, skådespelare och initiativtagare till The Gothenburg English Speaking Theatre, GEST, har själv skrivit pjäsen Expectations och byggt den på egna erfarenheter. För ungefär sex år sedan fick hon och maken en dotter med en ovanlig kromosomförändring. Under den första svåra tiden skrev hon mycket dagbok och det är dessa som ligger till grund för pjäsen.
– Det kändes viktigt att göra den. Det är sällan folk vågar prata om hur det verkligen är. Jag ville visa att såhär är det.
Hon menar att det finns så mycket sorg i det och att det måste vara tillåtet att sörja, hur mycket man än älskar sitt barn.
– Det är skuldkänslor överhuvudtaget, ens barn lider och man kan inte göra något åt det.
Kristina Brändén Whitakers personliga erfarenheter speglas särskilt i det engelska paret. Deras känslor pendlar mellan glädje och sorg. Glädjen över att dottern tar sitt första steg och sorgen över att hon inte är som andra och att ständigt bli påmind om det, inte minst av omvärlden.
Genom Klara och Mattias tas också ämnet selektiv abort upp. De väljer, på läkarnas inrådan att avsluta graviditeten i vecka 22. Det innebär att de tvingas genomgå en förlossning och Klara måste föda fram sitt döda barn.
– Det har ju varit mycket diskussioner om det på sistone. Vem har rätt att födas?
Kristina Brändén Whitaker tycker att det är viktigt att inte döma någon som i en sådan situation tar ett beslut om abort.
– Det finns så mycket rädsla i det. Och tänk när man väntar barn nummer två, om man får ett till med samma problem?
Det är en angelägen diskussion och hon vill föra den utan pekpinnar. Genom teatern anser Brändén Whitaker att det går att lyfta fram problem utan att säga att något är rätt eller fel. Kultur är bra då, det ges utrymme att verkligen visa allt.
Expectations har redan fått en hel del uppmärksamhet och såväl föräldraorganisationer som barnmorskor har visat intresse för den. I höst kommer den även att spelas i Storbritannien och Kristina Brändén Whitaker hoppas att den öppnar för diskussion även där. Tydligen finns det en del skillnader i synsätt i Sverige och Storbritannien.
– Det är lättare att sörja här, inte så tabubelagt. Man får helt enkelt erkänna att det är ett sorgearbete.