• Exit hör inte till höstens filmpärlor, enlig daniel Swedin
Göteborgs Fria

Ofrivilligt komisk finansvärldsthriller

Mads Mikkelsen spelar finansman och blir jagad i actionthrillern 'Exit'. Men spänningen totalhavererar tack vare lövtunn intrig och ett unisont överspel.

Två insikter rikare lämnar man biosalongen efter att ha sett 'Exit': den svenska skådespelareliten kastar gladeligen bort sin talang på precis vad som helst och finansmän kan tydligen köra både båt och bil trots att de har handklovar och har skjutits i benen med spikpistol.

Danske riskkapitalisten Thomas Skepphult (Mikkelsen) är på topp. Hans fru är snygg, hans dotter är söt, han har en stor båt och en villa med sjöutsikt. Karriären går som smort och genom sitt bolag Nova Investment har han byggt upp en rejäl förmögenhet. Problemen dyker upp när Skepphult ska sälja sin aktieandel i IT-bolaget Cataegis och kollegan Wilhelm Rahmberg (Ahlstedt). Särskilt knivigt blir det när Skepphult blir huvudmisstänkt för mordet.

Samtidigt rusar historien ifatt den gode Skepphult när en kollega från det förflutna dyker upp för att 'reglera skulderna'. I det här fallet betyder det att med hjälp av en invandrad kebabkung försöka kidnappa alternativt mörda Skepphults dotter och på så sätt komma åt en massa pengar.

Ja, ni hör ju själva. Intrigmässigt skulle man kunna tro att 'Exit' är ytterligare en i raden av trötta svenska thrillers. Så är det nu inte. Visst, stilistiskt är det en grå släkting i rakt nedstigande led till Johan Falk-trilogin ('Noll tolerans', 'Livvakterna' och 'Tredje vågen') och de nya Beck-filmerna.

Men mest av allt är det en ofrivilligt komisk sörja med alldeles för stora pretentioner. Tänk 'Sökarna', tänk 'Blå måndag', tänk 'Hjärta av sten'. Tänk ert filmiskt magplask vars enda underhållningsvärde är magplasket. Att 'Exit' är regisserad av Peter Lindmark, som gjorde sanslöst utskällda 'Rånarna' för tre år sedan, är logiskt. Berättelsen är lövtunn, de löst hängande intrigtrådarna har sällan varit trassligare - vad fan händer med vitryssarna? - och samtliga skådespelare bjuder på ett sagolikt yxigt överspel.

Mads Mikkelsens eventuella skådespelartalang döljs effektivt av hans stappliga försök att prata Dagens industri-svenska. Johan Rabeus och Alexander Skarsgårds dialoger tillsammans är så pinsamt stolpiga att man rodnar. Samuel Fröler är vansinnigt teatral. Börje Ahlstedt och i viss mån Stig Engström är de enda som kommer undan med hedern i behåll. Men så är de med i filmen mindre än tio minuter var också.

Om du missar 'Exit' under sin (förmodligen) korta sejour på svenska biografer kan du om något år se den när den visas som nattbio på TV4 Film. Det är där de praktfulla kalkonerna brukar hamna till slut.

Fakta: 

Exit
Regi: Peter Lindmark
I rollerna: Mads Mikkelsen, Samuel Fröler, Alexander Skarsgård m fl

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Charmant drottning

Kirsten Dunst är sprakande och gör i Marie Antoinette kanske sin bästa rollprestation någonsin.

Göteborgs Fria

Huset som gud glömde

Tre nästan-tonåringar upptäcker att det läskiga huset på andra sidan gatan är ett monster i Steven Spielberg-producerad animationsfilm.

Göteborgs Fria

Woody Allen skojar om mord i brittisk överklassmiljö

Woody Allen låter ännu en gång Scarlett Johansson bli huvudkaraktär i en mord- och kärlekshärva i London. Men 'Scoop' har få släktband till den kyliga thrillern 'Match point'. Allen har istället gjort en klassiskt småputtrig Woody Allen-film.

Göteborgs Fria

En kvinnosolidaritet starkare än döden

Att återvända är ytterligare ett steg på spanske regissören Pedro Almodóvars resa hemåt, mot någon sorts nollpunkt. I Tala med henne skickade han in en liten gubbe i en vagina och i Dålig uppfostran grävde han hänsynslöst i sitt eget förflutna.

Stockholms Fria

Pedro Almodóvar hittar hem

'Att återvända' är ytterligare ett steg på spanske regissören Pedro Almodóvars resa hemåt, mot någon sorts nollpunkt. I 'Tala med henne' skickade han in en liten gubbe i en vagina och i 'Dålig uppfostran' grävde han hänsynslöst i sitt eget förflutna. I 'Att återvända' skildrar han just det där han som verkar driva honom - längtan efter att få tillhöra och driften att få komma hem.

Göteborgs Fria

© 2024 Fria.Nu