• I Att återvända återgår Almodóvar till sitt filmiska grundrecept: melodramatisk diskbänksrealism med kolsvart humoristiska undertoner. Penélope Cruz är här långt ifrån de amerikanska kuttersmyckesrollerna hon spelat på senare tid.
Stockholms Fria

En kvinnosolidaritet starkare än döden

Att återvända är ytterligare ett steg på spanske regissören Pedro Almodóvars resa hemåt, mot någon sorts nollpunkt. I Tala med henne skickade han in en liten gubbe i en vagina och i Dålig uppfostran grävde han hänsynslöst i sitt eget förflutna.

I Att återvända skildrar han just det där som verkar driva honom - längtan efter att få tillhöra och driften att få komma hem.
Att filmen då utspelas i kärvt klaustrofobiska La Mancha, där Pedro Almodóvar växte upp, är naturligt. Samtidigt är Att återvända Penélope Cruz definitiva återkomst till den europeiska filmen. Här är hon så långt ifrån de amerikanska kuttersmyckesrollerna i Kapten Correllis mandolin och Sahara som man kan tänka sig.
Med finess spelar hon Raimunda, en överarbetad morsa som lever med sin tonårsdotter och usling till man. Hon låter dagarna segla förbi, men när sexuell förnedring och dödligt våld tränger sig på krackelerar vardagsmonotonin. Samtidigt bubblar hemligheter från det förflutna upp när hennes döda mammas spöke stiger upp ur graven för att ta kontakt med sina döttrar. Det finns något att berätta och något att be om ursäkt för.

Så vad är då Att återvända? En spökhistoria? Ja, men inte bara. Mest av allt är den ett nästan hypnotiskt stycke dramatik. Den drivs av samma febriga berättarglöd som en amerikansk 40-talsthriller. Den har skådespelare som kastar sig mellan det fullkomligt teatrala och lågmält kammarspel. Och stundtals är det också stor komedi.
Men så är filmen också en återgång till Almodóvars filmiska grundrecept: melodramatisk diskbänksrealism med en kolsvart humoristisk underton. Och efter Almodóvars två senaste filmer, som handlade om män och manlighet, är det åter kvinnorna som står i fokus. Pedro Almodóvar är så känd för sina 'kvinnofilmer' att det nästan blivit en karriärsdefinierande kliché. I Att återvända får knappt några män ens plats.
Det är Raimundas relationer till dottern, systern, mamman, väninnorna och grannarna som är det verkligt viktiga, det som driver Almodóvars familjekrönika framåt. Utan några romantiska eller sentimentala raster skildras en kvinnosolidaritet starkare än döden. Att Raimundas mor korsar gränsen mellan liv och död känns i det sammanhanget inte det minsta otroligt.

Fakta: 

Film: Att återvända (Volver)

Regi: Pedro Almodóvar
I rollerna: Penelope Cruz, Carmen Maura,
Lola Dueñas, Blanca Portillo, Yohana Cobo
och Chus Lampreave.
Bolag: Sandrew Metronome

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Charmant drottning

Kirsten Dunst är sprakande och gör i Marie Antoinette kanske sin bästa rollprestation någonsin.

Göteborgs Fria

Huset som gud glömde

Tre nästan-tonåringar upptäcker att det läskiga huset på andra sidan gatan är ett monster i Steven Spielberg-producerad animationsfilm.

Göteborgs Fria

Woody Allen skojar om mord i brittisk överklassmiljö

Woody Allen låter ännu en gång Scarlett Johansson bli huvudkaraktär i en mord- och kärlekshärva i London. Men 'Scoop' har få släktband till den kyliga thrillern 'Match point'. Allen har istället gjort en klassiskt småputtrig Woody Allen-film.

Göteborgs Fria

Ofrivilligt komisk finansvärldsthriller

Mads Mikkelsen spelar finansman och blir jagad i actionthrillern 'Exit'. Men spänningen totalhavererar tack vare lövtunn intrig och ett unisont överspel.

Göteborgs Fria

Pedro Almodóvar hittar hem

'Att återvända' är ytterligare ett steg på spanske regissören Pedro Almodóvars resa hemåt, mot någon sorts nollpunkt. I 'Tala med henne' skickade han in en liten gubbe i en vagina och i 'Dålig uppfostran' grävde han hänsynslöst i sitt eget förflutna. I 'Att återvända' skildrar han just det där han som verkar driva honom - längtan efter att få tillhöra och driften att få komma hem.

Göteborgs Fria

© 2024 Fria.Nu