Göteborgs Fria

Oengagerande katastroffilm

Tyskfödde Hollywoodregissören Wolfgang Petersen trivs tydligen bäst ute till sjöss. Han slog igenom med den internationella succén U-båten (1981) och har även drabbat biopubliken med Den perfekta stormen (2000). Nu är det dags att sätta på sig flytvästarna igen och hoppa ombord på lyxångaren Poseidon. Utrustad med snuskigt mycket pengar har Petersen gjort en tekniskt driven remake som dock helt och hållet saknar originalets charm.

1970-talet var katastrofrullarnas gyllene decennium och Ronald Neames SOS Poseidon (1972) kan nog ses lite som genrens stilbildare. Med ett skamset leende drar jag mig till minnes hur jag faktiskt frivilligt utsatte mig för flera av dessa filmer när det begav sig. Mest för att få se en massa avdankade och uttråkade Hollywoodkändisar råka illa ut i olika katastrofsammanhang. Flygplan störtade, fartyg sänktes, skyskrapor brann och inte sällan spelades hjälterollen av stenstoden Charlton Heston (han den där vapenivraren som Michael Moore gjorde narr av i Bowling for Columbine). Henry Fonda (Bridgettes farfar) var en annan gammal stjärna som mer eller mindre slutade sina filmdagar i dessa spekulativa alster. Stackars Henry tvingades upp i skenande berg&dalbanor, jagades av eldbollar från yttre rymden, slogs mot slemmiga jättebläckfiskar och blev stungen av rasande mördarbin. Men det var ju det som var grejen, att se dessa berömdheter göra bort sig i filmiska pinsamheter. För när allt kommer omkring är det faktiskt ganska suspekt att låta sig underhållas av olycksdrabbade människor i nödsituationer. Möjligen ett bekvämt litet sätt att försöka få bukt på sin egen vardagsångest.

Poseidon bygger på en roman av gamle filmkritikern och sportredaktören Paul Gallico vars litterära verk ofta filmatiserats. Allt som allt har det blivit fyra Poseidon-filmer där den första fortfarande står i en klass för sig. Katastrofproducenten (i dubbel bemärkelse) Irwin Allen ansvarade för 1979 års bottennapp Poseidons hemlighet, så sent som i fjol gjorde John Putch en mycket fritt baserad TV-film, och nu är alltså Wolfgang Petersens big budget-upplaga aktuell på vita duken. Den här versionen saknar dock det mesta som gjorde originalet sevärt. Petersen är bara intresserad av tekniken och glömmer bort människorna. Visserligen brukar inte personteckningen vara särskilt djup i den här sortens film men i Poseidon är det rekordgrunt. I den gamla filmen medverkade en uppsjö av bra aktörer (Gene Hackman, Ernest Borgnine, Shelley Winters, med flera) som alla tappert kämpade på med sina rollkaraktärers småfåniga konflikter. Dessutom fanns Leslie Nielsen (kommissarie Frank Drebin från Nakna Pistolen-serien) på plats som gravallvarlig kapten, långt innan han medvetet började bli rolig på film. Bara en sån sak! I nya Poseidon finns egentligen endast en hyfsad skådis med och det är gamle Hajen-stjärnan Richard Dreyfuss. Men när allt han tillåts göra är att krypa omkring i vattenmassorna och se skräckslagen ut tappar man snart intresset för hans rollfigur. Visserligen försöker Kevin Dillon (Matts brorsa) gjuta liv i sin odrägliga Lucky Harry-karaktär men tyvärr får han lämna handlingen alltför tidigt. Desto mer får vi se av träbocken Kurt Russell som är lika trist som alltid. Russell saknar helt humor och självdistans och frågan är om inte till och med Charlton Heston hade varit att föredra?

Inledningsvis känns Poseidon imponerande och man blir rejält omskakad i sin biofåtölj av jättevågen som ödelägger skeppet. Men ju mer filmen rullar ju gäspigare blir det och när slutet närmar sig är jag rejält uttråkad och totalt oengagerad i de inblandades öde. Fortfarande är Titanics undergång (1958) den bästa katastroffilmen som utspelas till havs. Försök få tag på den istället eller varför inte hålla utkik efter den första Poseidon-filmen?

Fakta: 

POSEIDON
Regissör:Wolfgang Petersen
Distributör:Sandrew Metronome

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Påträngande bilder av frusna själar

Visst känns det som att svära i kyrkan men jag måste erkänna att jag länge haft ett spänt förhållande till den Roy Anderssonska filmkonsten. I mina mardrömmar har han dykt upp och stått där i sin filmverkstad och pratat en massa obegripligheter. Samtidigt är han ju en av dessa så förbannat få kulturpersonligheter som vågar ifrågasätta den rådande samhällsordningen. Och sådana ska man ju vara rädda om - inte rädda för! Men äntligen lossnade det. Gick och såg Roys bioaktuella Du levande (svenskt oscarsbidrag nästa år) och fann till min glädje att det här ju var riktigt bra. Filmen är gripande, rolig, tänkvärd - ja, allt det där som gör att man faktiskt vågar påstå att man skådat något av ett mästerverk.

Göteborgs Fria

Fylla, fotboll och danska skallar

Robert Lillhonga har gjort en riktigt fin liten debutfilm som landar nånstans mittemellan andra lågmälda småstadsskildringar som Fucking Åmål och Farväl Falkenberg, tycker GFT:s recensent Germund Palmer.

Göteborgs Fria

En familj i sönderfall

Filmhistorien lider inte precis brist på uppväxtskildringar där vi får följa små pojkars trevande steg in i den mystiska vuxenvärlden. En beskäftig berättarröst (inte sällan pojken själv) brukar förtydliga för oss i publiken och allt är sådär lagom vemodigt som det lätt blir när vuxna utforskar ett svunnet barndomslandskap. Men elvaårige Tommi (huvudperson i Cannes-prisade Allt om min pappa) snackar inte så mycket. Han låter tystnaden tala och ser på den förljugna omgivningen med tvivel i blick. Kim Rossi Stuart har gjort en lysande debutfilm där vi får följa helt vanliga människor med helt vanliga liv. Ett drama befriat från påklistrad sentimentalitet och som påminner oss om att spänningen faktiskt finns mitt i vardagen. Låt Hollywood behålla sina actionmanus och sin ytliga personteckning.

Göteborgs Fria

Ingen dans på rosor

Edith Piaf befinner sig åter i strålkastarljusets sken. Franske regissören Oliver Dahan har slagit på stort och gjort en över två timmar lång film om den lilla spröda chanteusen. Men Dahan (och medmanusförfattaren Isabelle Sobelman) tecknar ett alltför fragmentariskt porträtt av den mytomspunna artisten och utelämnar intressanta delar ur hennes liv.

Göteborgs Fria

Tragikomiskt om spända familjerelationer

Hon är ung, snygg och mitt i karriären. Jobbet som flygvärdinna passar henne perfekt och omgivningen låter sig charmas av det alltid lika bländvita leendet. Nina Frisk är hennes klämkäcka namn men bakom den perfekta masken gömmer sig en osäker kvinna. Masjävlar-regissören Maria Blom är tillbaka med ett nytt tragikomiskt drama som har alla chanser att bli en lika stor succé som föregångaren.

Göteborgs Fria

© 2025 Fria.Nu