Göteborgs Fria

Tragikomiskt om spända familjerelationer

Hon är ung, snygg och mitt i karriären. Jobbet som flygvärdinna passar henne perfekt och omgivningen låter sig charmas av det alltid lika bländvita leendet. Nina Frisk är hennes klämkäcka namn men bakom den perfekta masken gömmer sig en osäker kvinna. Masjävlar-regissören Maria Blom är tillbaka med ett nytt tragikomiskt drama som har alla chanser att bli en lika stor succé som föregångaren.

Nina Frisk är singel och börjar allvarligt fundera över om det här med man och barn. Men Ninas tillvaro tyngs av en krisande bror och en åldrande mor. Hela tiden tvingas hon rycka ut till deras försvar och inte minst modern har det kämpigt med sin alkoholiserade sambo. Nina håller helt enkelt på att glömma bort sig själv i sin omsorg över andra. Och inte blir det bättre när hon äntligen möter kärleken personifierad i en ömhetstörstande ung pappa som nyss förlorat sin livskamrat. Ännu en person att trösta men bryr sig egentligen någon om hur Nina mår?
Maria Blom kan de där små knepen som behövs för att väva ihop en publiksuccé och halvvägs in i filmen var jag faktiskt beredd på att avfärda det hela som simpelt publikfrieri. Retade mig lite på de tjusiga huvudpersonerna och då inte minst Daniel Götschenhielm som Ninas kärleksintresse Marcus. Ser inte denne Daniel ut precis som någon som just vunnit TV4s Idol tack vare sitt fördelaktiga yttre? Men filmen växer och överraskar med olika infallsvinklar. Inte minst griper Gunilla Nyroos modersporträtt tag och hon är både rörande och rolig när hon i denna guldbaggetippade roll ger alla försummade förortsmammor ett ansikte. Överlag är skådespelarna bra och bortsett från Nyroos rör det sig om okända förmågor. Sofia Helin (som Nina) hade visserligen titelrollen även i Masjävlar men är annars en aktris man inte sett i särskilt många sammanhang. Heder åt Maria Blom som lyckas vaska fram lite nytt folk till sina filmer, så förbaskat skönt att slippa en Persbrandt eller Brynolfsson kikandes fram och förstöra all trovärdighet. Vid sidan av Nyroos utmärker sig Sven Ahlström som nervige brorsan Linus. Han når nästan Woody Allen-nivå i sina dråpliga samtal med den tålmodigt lyssnande systern Nina.
Politisk analys är ju inte på modet i vårt toppmoderna och ascoola samhälle så Nina Frisk stannar vid att vara en sjukt underhållande komedi med svart botten. Blom har blivit lite av en mästare i att gestalta spända familjerelationer men samhället i övrigt tycks inte intressera henne. Visserligen gnälls det i en scen över moderns skrala ekonomi men varför lilla mamman saknar medel att förverkliga sig själv håller man förstås tyst om.

Fakta: 

Nina Frisk
Regissör: Maria Blom
I rollerna: Sofia Helin, Daniel Götschenhjelm, Gunilla Nyroos, Sven Ahström

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Påträngande bilder av frusna själar

Visst känns det som att svära i kyrkan men jag måste erkänna att jag länge haft ett spänt förhållande till den Roy Anderssonska filmkonsten. I mina mardrömmar har han dykt upp och stått där i sin filmverkstad och pratat en massa obegripligheter. Samtidigt är han ju en av dessa så förbannat få kulturpersonligheter som vågar ifrågasätta den rådande samhällsordningen. Och sådana ska man ju vara rädda om - inte rädda för! Men äntligen lossnade det. Gick och såg Roys bioaktuella Du levande (svenskt oscarsbidrag nästa år) och fann till min glädje att det här ju var riktigt bra. Filmen är gripande, rolig, tänkvärd - ja, allt det där som gör att man faktiskt vågar påstå att man skådat något av ett mästerverk.

Göteborgs Fria

Fylla, fotboll och danska skallar

Robert Lillhonga har gjort en riktigt fin liten debutfilm som landar nånstans mittemellan andra lågmälda småstadsskildringar som Fucking Åmål och Farväl Falkenberg, tycker GFT:s recensent Germund Palmer.

Göteborgs Fria

En familj i sönderfall

Filmhistorien lider inte precis brist på uppväxtskildringar där vi får följa små pojkars trevande steg in i den mystiska vuxenvärlden. En beskäftig berättarröst (inte sällan pojken själv) brukar förtydliga för oss i publiken och allt är sådär lagom vemodigt som det lätt blir när vuxna utforskar ett svunnet barndomslandskap. Men elvaårige Tommi (huvudperson i Cannes-prisade Allt om min pappa) snackar inte så mycket. Han låter tystnaden tala och ser på den förljugna omgivningen med tvivel i blick. Kim Rossi Stuart har gjort en lysande debutfilm där vi får följa helt vanliga människor med helt vanliga liv. Ett drama befriat från påklistrad sentimentalitet och som påminner oss om att spänningen faktiskt finns mitt i vardagen. Låt Hollywood behålla sina actionmanus och sin ytliga personteckning.

Göteborgs Fria

Ingen dans på rosor

Edith Piaf befinner sig åter i strålkastarljusets sken. Franske regissören Oliver Dahan har slagit på stort och gjort en över två timmar lång film om den lilla spröda chanteusen. Men Dahan (och medmanusförfattaren Isabelle Sobelman) tecknar ett alltför fragmentariskt porträtt av den mytomspunna artisten och utelämnar intressanta delar ur hennes liv.

Göteborgs Fria

© 2025 Fria.Nu