• Marion Cotillard som Piaf
Göteborgs Fria

Ingen dans på rosor

Edith Piaf befinner sig åter i strålkastarljusets sken. Franske regissören Oliver Dahan har slagit på stort och gjort en över två timmar lång film om den lilla spröda chanteusen. Men Dahan (och medmanusförfattaren Isabelle Sobelman) tecknar ett alltför fragmentariskt porträtt av den mytomspunna artisten och utelämnar intressanta delar ur hennes liv.

Vi bjuds på en rejäl portion olycklig barndom men ändå blir det inte särskilt gripande. Skådespelarna är duktiga och miljöerna fint fångade men det uppstår bara stor filmmagi under konsertuppträdandena där man klokt nog använt sig av Piafs egen röst (utom i 30-40talsavsnitten då det är Jil Aigrots stämma som hörs, inspelningarna från den tiden var helt enkelt för raspiga för att kunna användas). Man kan lugnt säga att Marion Cotillard bär upp hela filmen. Hon sjunger förvisso inte själv men har övat in Piafs uttrycksfulla mimik på pricken. Cotillard är också skrämmande trovärdig som den i förtid åldrade Piaf. "Den lilla sparven" som dog vid fyrtioåtta års ålder efter ett liv kantat av tragedier och missbruk. Men allvarliga händelser som den lilla dotterns död i hjärnhinneinflammation hastas över, likaså mordet på Piafs förste manager Leplée. I alla franska filmer av vikt medverkar förstås Gerard Depardieu för att ge tyngd åt skeendet men han hinner aldrig få någon fason på sin Leplée. Vem mördade egentligen denne Leplée? En av Piafs gangsterbekanta eller var det rentav sångerskan själv som höll i vapnet? Allt rinner ut i sanden och istället spiller man onödigt mycket tid på en av Piafs otaliga romanser, den med boxaren Marcel Cerdan.

1983 gjorde den legendariske fransmannen Claude Lelouch en närmare tre timmar lång film om den olyckliga kärlekshistorien mellan Piaf och Cerdan. Evelyne Bouix och Cerdans egen son Marcel jnr gjorde huvudrollerna och borde det rimligen inte räckt med den filmen för att täcka denna del av Piafs liv? Tydligen inte för Dahan frossar i scener mellan boxaren och sparven, inte minst segdragna boxningsavsnitt då hon sitter och flaxar vid ringside medan han bankar skiten ur antagonisterna. En evigt smilande Jean-Pierre Martins är dessutom enerverande trist som Cerdan men kanske var denne man lika intetsägande i verkligheten? Hans största intresse förutom boxningen lär ha varit att läsa serietidningar om superhjältar.

"La vie en rose" heter en av Piafs allra största hits som hon skrev själv under nazistockupationen av Paris. Till en början beskylldes hon för tyskfjäsk men blev efterhand alltmer aktiv i motståndsrörelsen. Joséphine Baker och inte minst Marlene Dietrich var andra primadonnor som riskerade både livet och karriären i sin klart antifascistiska hållning. Om detta kunde väl Dahan ha berättat lite mer? Nu blir det mest klichébilden av Piaf som levereras men eftersom Marion Cotillard är så bra i titelrollen kan ni gott och väl släpa er iväg på filmen.

Fakta: 

LA VIE EN ROSE
Medv: Marion Cotillard, Sylvie Testud m fl
Regissör:Oliver Dahan
Distributör:Atlantic

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Påträngande bilder av frusna själar

Visst känns det som att svära i kyrkan men jag måste erkänna att jag länge haft ett spänt förhållande till den Roy Anderssonska filmkonsten. I mina mardrömmar har han dykt upp och stått där i sin filmverkstad och pratat en massa obegripligheter. Samtidigt är han ju en av dessa så förbannat få kulturpersonligheter som vågar ifrågasätta den rådande samhällsordningen. Och sådana ska man ju vara rädda om - inte rädda för! Men äntligen lossnade det. Gick och såg Roys bioaktuella Du levande (svenskt oscarsbidrag nästa år) och fann till min glädje att det här ju var riktigt bra. Filmen är gripande, rolig, tänkvärd - ja, allt det där som gör att man faktiskt vågar påstå att man skådat något av ett mästerverk.

Göteborgs Fria

Fylla, fotboll och danska skallar

Robert Lillhonga har gjort en riktigt fin liten debutfilm som landar nånstans mittemellan andra lågmälda småstadsskildringar som Fucking Åmål och Farväl Falkenberg, tycker GFT:s recensent Germund Palmer.

Göteborgs Fria

En familj i sönderfall

Filmhistorien lider inte precis brist på uppväxtskildringar där vi får följa små pojkars trevande steg in i den mystiska vuxenvärlden. En beskäftig berättarröst (inte sällan pojken själv) brukar förtydliga för oss i publiken och allt är sådär lagom vemodigt som det lätt blir när vuxna utforskar ett svunnet barndomslandskap. Men elvaårige Tommi (huvudperson i Cannes-prisade Allt om min pappa) snackar inte så mycket. Han låter tystnaden tala och ser på den förljugna omgivningen med tvivel i blick. Kim Rossi Stuart har gjort en lysande debutfilm där vi får följa helt vanliga människor med helt vanliga liv. Ett drama befriat från påklistrad sentimentalitet och som påminner oss om att spänningen faktiskt finns mitt i vardagen. Låt Hollywood behålla sina actionmanus och sin ytliga personteckning.

Göteborgs Fria

Tragikomiskt om spända familjerelationer

Hon är ung, snygg och mitt i karriären. Jobbet som flygvärdinna passar henne perfekt och omgivningen låter sig charmas av det alltid lika bländvita leendet. Nina Frisk är hennes klämkäcka namn men bakom den perfekta masken gömmer sig en osäker kvinna. Masjävlar-regissören Maria Blom är tillbaka med ett nytt tragikomiskt drama som har alla chanser att bli en lika stor succé som föregångaren.

Göteborgs Fria

© 2025 Fria.Nu