• Rebecca Romijn som Mystique i X-Men: The last stand
Göteborgs Fria

Mera mutanter

Tredje X-Men filmen glädjer inte Germund Palmer.

I en TV-intervju häromkvällen menade X-Menstjärnan Hugh Jackman att en film visst kan ta upp allvarliga problem och samtidigt vara underhållande. Jag håller med men frågan är om tredje och sista (?) delen i X-Mentrilogin varken är det ena eller det andra. Somliga har velat läsa in ett budskap om utanförskapets vedermödor i en intrig som den här gången kretsar kring ett botemedel mot mutantsjuka. Ta en hutt och ge upp dina superkrafter och bli en vanlig, dödligt tråkig människa. Här kan alltså den som orkar dra paralleller med samhällets behandling av exempelvis färgade och htb-personer. Men jag orkar inte utan konstaterar bara krasst att detta är ännu en superhjältefilm med alltför många tröttande actionscener och alltför mycket sövande dialog däremellan.

De bägge tidigare X-Menrullarna regisserades av Bryan Singer. Nu har actionspecialisten Brett "Rush Hour" Ratner tagit över men skådespelaruppställningen är tack&lov densamma. Hur fånigt är det annars inte när man möblerar om hejvilt bland aktörerna från den ena filmen till den andra? Ta bara skräckexemplet när lille barnfilmfavoriten Tsatsiki plötsligt utrustades med en helt ny mamma i uppföljaren. Sånt slipper vi här. Hugh Jackman står fortfarande stadigt som Wolverine och vid hans sida finns Halle Berry och alla de andra mutantfavoriterna. Men är det någon mer än jag som börjat irriteras över den allestädes närvarande Sir Ian McKellen? Sir Ians allvarstyngda anletsdrag figurerar på snart sagt varenda affischpelare i stan och det är väl bara en tidsfråga innan han börjar hemsöka mina drömmar. Sir Ian-indoktrinering eller vad? Det räcker nu men det tycker tydligen inte rollbesättarna. Kan nästan se hur de tänker när de sitter där och planerar inför nästa stora publikfilm som behöver fyllas ut med en verserad engelsk gentleman. Man kallar på Sir Ian som förstås lydigt ställer upp när det prasslas tillräckligt med sedelbuntarna. Sir Ian biter ihop och spökar ut sig till allt från Gandalf i Sagan om Ringen till professor Teabing i DaVincikoden när han innerst inne säkert bara längtar hem till Thalias tiljor och att få snacka Shakespeare igen. I X-Menfilmerna gestaltar Sir Ian den ondskefulle Magneto med just den pondus en skurkroll av den här kalibern kräver. Men samtidigt tycker jag att gravallvaret sänker en film som X-Men. Mutanterna tar sig på alltför mycket allvar. Kom loss, för tusan, det här är ju bara på skämt!

För den oinvigde kan jag berätta att X-Menfilmerna bygger på seriebolaget Marvels succéer från sextiotalet. Marvelfigurerna har på senare tid upplevt rena renässansen med påkostade filmversioner av bland annat Hulken och Spindelmannen. Eller varför inte Fantastiska Fyran som jag tyckte var en mer lyckad och mindre pretentiös Marvel-filmatisering än X:Men: The Last Stand. Det heter att detta var den definitivt sista X-Menfilmen. Jag tror inte det. Vi återser nog det tappra gänget igen men då hoppas jag på mer självironi och distans till ämnet och att kanske till och med Sir Ian McKellen vågar dra lite på munnen.

Fakta: 

X-MEN: THE LAST STAND
Regi: Brett Ratner
I rollerna: Patrick Stewart, Hugh Jackman, Ian McKellen, Halle Berry m.fl.
Distributör: Fox Film

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Påträngande bilder av frusna själar

Visst känns det som att svära i kyrkan men jag måste erkänna att jag länge haft ett spänt förhållande till den Roy Anderssonska filmkonsten. I mina mardrömmar har han dykt upp och stått där i sin filmverkstad och pratat en massa obegripligheter. Samtidigt är han ju en av dessa så förbannat få kulturpersonligheter som vågar ifrågasätta den rådande samhällsordningen. Och sådana ska man ju vara rädda om - inte rädda för! Men äntligen lossnade det. Gick och såg Roys bioaktuella Du levande (svenskt oscarsbidrag nästa år) och fann till min glädje att det här ju var riktigt bra. Filmen är gripande, rolig, tänkvärd - ja, allt det där som gör att man faktiskt vågar påstå att man skådat något av ett mästerverk.

Göteborgs Fria

Fylla, fotboll och danska skallar

Robert Lillhonga har gjort en riktigt fin liten debutfilm som landar nånstans mittemellan andra lågmälda småstadsskildringar som Fucking Åmål och Farväl Falkenberg, tycker GFT:s recensent Germund Palmer.

Göteborgs Fria

En familj i sönderfall

Filmhistorien lider inte precis brist på uppväxtskildringar där vi får följa små pojkars trevande steg in i den mystiska vuxenvärlden. En beskäftig berättarröst (inte sällan pojken själv) brukar förtydliga för oss i publiken och allt är sådär lagom vemodigt som det lätt blir när vuxna utforskar ett svunnet barndomslandskap. Men elvaårige Tommi (huvudperson i Cannes-prisade Allt om min pappa) snackar inte så mycket. Han låter tystnaden tala och ser på den förljugna omgivningen med tvivel i blick. Kim Rossi Stuart har gjort en lysande debutfilm där vi får följa helt vanliga människor med helt vanliga liv. Ett drama befriat från påklistrad sentimentalitet och som påminner oss om att spänningen faktiskt finns mitt i vardagen. Låt Hollywood behålla sina actionmanus och sin ytliga personteckning.

Göteborgs Fria

Ingen dans på rosor

Edith Piaf befinner sig åter i strålkastarljusets sken. Franske regissören Oliver Dahan har slagit på stort och gjort en över två timmar lång film om den lilla spröda chanteusen. Men Dahan (och medmanusförfattaren Isabelle Sobelman) tecknar ett alltför fragmentariskt porträtt av den mytomspunna artisten och utelämnar intressanta delar ur hennes liv.

Göteborgs Fria

Tragikomiskt om spända familjerelationer

Hon är ung, snygg och mitt i karriären. Jobbet som flygvärdinna passar henne perfekt och omgivningen låter sig charmas av det alltid lika bländvita leendet. Nina Frisk är hennes klämkäcka namn men bakom den perfekta masken gömmer sig en osäker kvinna. Masjävlar-regissören Maria Blom är tillbaka med ett nytt tragikomiskt drama som har alla chanser att bli en lika stor succé som föregångaren.

Göteborgs Fria

© 2025 Fria.Nu