• Felicity Huffman som Bree i Transamerica.
Göteborgs Fria

När pappa blir kvinna

Hur ska en far förklara för sin son att han är transsexuell och snart ska genomgå den slutgiltiga operationen för att bli kvinna? Av detta tungsinta ämne har långfilmsdebuterande manusförfattaren och regissören Duncan Tucker gjort en befriande fräck och uppsluppen film.

Transamerica är en riktigt underhållande roadmovie där skrattet aldrig fastnar i halsen. Filmens problemfyllda huvudpersoner skildras nämligen med både värme och humor som gör att man garvar med istället för åt dem.
Felicity Huffman (Lynette i populära TV-serien Desperate Housewives) gestaltar Bree som är en kvinna fångad i en mans kropp. När hon äntligen är redo för könsbyte får hon ytterligare ett problem på halsen i form av sjuttonårige sonen Toby (spelad av före detta barnskådespelaren Kevin Zegers). Toby är resultatet av en kärleksrelation Bree hade i sin ungdom. Toby har hamnat snett i tillvaron och försörjer sig på småbrott och prostitution och målet i livet tycks vara att bli stjärna i bögporrfilmer. Förklädd till missionskvinna löser Bree ut Toby mot borgen och tillsammans ger de sig ut på vägarna. Sakta men säkert börjar dock sanningen gå upp för Toby att tanten nog inte riktigt är den hon utger sig för att vara...
Transsexualitet på film har ofta skildrats i spekulativt syfte. Värsta exemplen på detta torde vara de sanslösa chockumentärerna Glen or Glenda (1953) och Let Me Die A Woman (1979). Ej heller att förglömma Christine Jörgensen (1970) som byggde på den sanna historien om en amerikan som stack till Danmark och blev könsopererad. I mer normala spelfilmer har transsexuella emellanåt förekommit som ett litet pikant inslag i handlingen. Till undantagen hör The Crying Game (1992) och Priscilla - öknens drottning (1994) som bjöd på trovärdiga transporträtt. Men Transamerica är i första hand en far -och sonberättelse där huvudpersonen bara råkar vara transsexuell, vilket är ett effektivt knep att ta till för att ta kål på publikens eventuella fördomar.
Skådespelarna är lysande och i huvudrollerna briljerar Huffman (nominerad till en Oscar men den gick istället till Reese Witherspoon för hennes prestation i Walk the Line). Även Zegers imponerar och han lär få rejält med gayikon-status efter den här uppvisningen. Även birollerna är välbesatta och bland annat dyker Fionnula Flanagan (tant Molly från Familjen Macahan) upp som Brees fördomsfulla mamma. Ska jag min vana trogen klaga lite så glider filmen över åt det sirapssliskiga hållet mot slutet. Amerikaner har ju så förbaskat svårt för det här med känslor på vita duken. Men det stör inte helhetsintrycket särskilt mycket. Transamerica är väl värd att se för den som till äventyrs har råd att gå på bio.

Fakta: 

Transamerica
Regi: Duncan Tucker
I rollerna: Felicity Huffman, Kevin Zegers, Fionnula, Flanagan, Grahman Greene, Elizabeth Pena m fl.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Påträngande bilder av frusna själar

Visst känns det som att svära i kyrkan men jag måste erkänna att jag länge haft ett spänt förhållande till den Roy Anderssonska filmkonsten. I mina mardrömmar har han dykt upp och stått där i sin filmverkstad och pratat en massa obegripligheter. Samtidigt är han ju en av dessa så förbannat få kulturpersonligheter som vågar ifrågasätta den rådande samhällsordningen. Och sådana ska man ju vara rädda om - inte rädda för! Men äntligen lossnade det. Gick och såg Roys bioaktuella Du levande (svenskt oscarsbidrag nästa år) och fann till min glädje att det här ju var riktigt bra. Filmen är gripande, rolig, tänkvärd - ja, allt det där som gör att man faktiskt vågar påstå att man skådat något av ett mästerverk.

Göteborgs Fria

Fylla, fotboll och danska skallar

Robert Lillhonga har gjort en riktigt fin liten debutfilm som landar nånstans mittemellan andra lågmälda småstadsskildringar som Fucking Åmål och Farväl Falkenberg, tycker GFT:s recensent Germund Palmer.

Göteborgs Fria

En familj i sönderfall

Filmhistorien lider inte precis brist på uppväxtskildringar där vi får följa små pojkars trevande steg in i den mystiska vuxenvärlden. En beskäftig berättarröst (inte sällan pojken själv) brukar förtydliga för oss i publiken och allt är sådär lagom vemodigt som det lätt blir när vuxna utforskar ett svunnet barndomslandskap. Men elvaårige Tommi (huvudperson i Cannes-prisade Allt om min pappa) snackar inte så mycket. Han låter tystnaden tala och ser på den förljugna omgivningen med tvivel i blick. Kim Rossi Stuart har gjort en lysande debutfilm där vi får följa helt vanliga människor med helt vanliga liv. Ett drama befriat från påklistrad sentimentalitet och som påminner oss om att spänningen faktiskt finns mitt i vardagen. Låt Hollywood behålla sina actionmanus och sin ytliga personteckning.

Göteborgs Fria

Ingen dans på rosor

Edith Piaf befinner sig åter i strålkastarljusets sken. Franske regissören Oliver Dahan har slagit på stort och gjort en över två timmar lång film om den lilla spröda chanteusen. Men Dahan (och medmanusförfattaren Isabelle Sobelman) tecknar ett alltför fragmentariskt porträtt av den mytomspunna artisten och utelämnar intressanta delar ur hennes liv.

Göteborgs Fria

Tragikomiskt om spända familjerelationer

Hon är ung, snygg och mitt i karriären. Jobbet som flygvärdinna passar henne perfekt och omgivningen låter sig charmas av det alltid lika bländvita leendet. Nina Frisk är hennes klämkäcka namn men bakom den perfekta masken gömmer sig en osäker kvinna. Masjävlar-regissören Maria Blom är tillbaka med ett nytt tragikomiskt drama som har alla chanser att bli en lika stor succé som föregångaren.

Göteborgs Fria

© 2025 Fria.Nu