• Andreas Wilson i Den Utvalde
Göteborgs Fria

Thriller på rutinens brant

Sugen på lite thrillermys i höstmörkret? Då är tyvärr nya svenska mordmysteriet Den Utvalde inte mycket att ha. Filmen är förvisso färsk men innehållet känns gammalt som gatan.

Hur kan man egentligen göra en sådan här rutinrulle utan att rodna? Herregud, samtliga av genrens klichéer finns inbakade: blind kvinna famlar i mörkret, spökmusiken stegras, fräsande katt skuttar mot kameran just som vi sitter där och ska tro att det var mördaren vi såg, och så vidare. Jag begär verkligen inte några hitchcockska kvaliteter av filmens upphovsmän Eric Donell & Martin Söder men lite nya grepp kunde de väl bjussa på? Som nu är har man inte vågat bryta mot en enda av genrens konventioner.

Donell (manus&regi, även en ledande roll) och Söder (medregi) är två herrar med såpa-TVförflutet. Det märks. Donell som skådis i Nya Tider och Vänner & Fiender och Söder som regissör till flera avsnitt ur nämnda fabrikationer. Kanske därför inte så konstigt att Den Utvalde mest påminner om ett såpaavsnitt i långfilmslängd. Donells och Söders förra film, småcharmiga komedin Utanför din Dörr (2002), hade dock sina förtjänster. Inte minst berättade Donell här om sin självupplevda, svåra ångestsjukdom "tourettes syndrom". Den Utvalde känns bara spekulativ. Visst är det spännande emellanåt och i likhet med de flesta thrillers tar även denna strypgrepp på åskådaren inledningsvis. Innan vi börjat haja galoppen och sitter där och gäspar oss igenom den klyschiga upplösningen.

Skådespelarprestationerna är ojämna. Gamla rävar som Björn Granath och Sten Ljunggren gör så gott de kan medan andra aktörer är bleka. Ondskan-stjärnan Andreas Wilson verkar mer eller mindre frånvarande i vissa scener. Han gör huvudrollen som unge polisaspiranten Johan men tycks helt ointresserad av filmen han medverkar i. Kärlekshistorien mellan honom och Julia Dufvenius (som universitetstjejen Amanda) tror vi inte heller på. Så detta med alla dessa poliser. Svensk film svämmar över av snutar och Den Utvalde utgör inget undantag. Kommer någon ihåg den gamle trubaduren Stefan Demert? Han gjorde en visa om en man som nös när han såg en polis och grät om han såg två. Han hade inte uppskattat den här filmen.

Fakta: 

Den Utvalde
Regi:Eric Donell och Martin Söder
Distributör:Buena Vista
I Rollerna: Andreas Wilson, Julia Dufvenius

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Påträngande bilder av frusna själar

Visst känns det som att svära i kyrkan men jag måste erkänna att jag länge haft ett spänt förhållande till den Roy Anderssonska filmkonsten. I mina mardrömmar har han dykt upp och stått där i sin filmverkstad och pratat en massa obegripligheter. Samtidigt är han ju en av dessa så förbannat få kulturpersonligheter som vågar ifrågasätta den rådande samhällsordningen. Och sådana ska man ju vara rädda om - inte rädda för! Men äntligen lossnade det. Gick och såg Roys bioaktuella Du levande (svenskt oscarsbidrag nästa år) och fann till min glädje att det här ju var riktigt bra. Filmen är gripande, rolig, tänkvärd - ja, allt det där som gör att man faktiskt vågar påstå att man skådat något av ett mästerverk.

Göteborgs Fria

Fylla, fotboll och danska skallar

Robert Lillhonga har gjort en riktigt fin liten debutfilm som landar nånstans mittemellan andra lågmälda småstadsskildringar som Fucking Åmål och Farväl Falkenberg, tycker GFT:s recensent Germund Palmer.

Göteborgs Fria

En familj i sönderfall

Filmhistorien lider inte precis brist på uppväxtskildringar där vi får följa små pojkars trevande steg in i den mystiska vuxenvärlden. En beskäftig berättarröst (inte sällan pojken själv) brukar förtydliga för oss i publiken och allt är sådär lagom vemodigt som det lätt blir när vuxna utforskar ett svunnet barndomslandskap. Men elvaårige Tommi (huvudperson i Cannes-prisade Allt om min pappa) snackar inte så mycket. Han låter tystnaden tala och ser på den förljugna omgivningen med tvivel i blick. Kim Rossi Stuart har gjort en lysande debutfilm där vi får följa helt vanliga människor med helt vanliga liv. Ett drama befriat från påklistrad sentimentalitet och som påminner oss om att spänningen faktiskt finns mitt i vardagen. Låt Hollywood behålla sina actionmanus och sin ytliga personteckning.

Göteborgs Fria

Ingen dans på rosor

Edith Piaf befinner sig åter i strålkastarljusets sken. Franske regissören Oliver Dahan har slagit på stort och gjort en över två timmar lång film om den lilla spröda chanteusen. Men Dahan (och medmanusförfattaren Isabelle Sobelman) tecknar ett alltför fragmentariskt porträtt av den mytomspunna artisten och utelämnar intressanta delar ur hennes liv.

Göteborgs Fria

Tragikomiskt om spända familjerelationer

Hon är ung, snygg och mitt i karriären. Jobbet som flygvärdinna passar henne perfekt och omgivningen låter sig charmas av det alltid lika bländvita leendet. Nina Frisk är hennes klämkäcka namn men bakom den perfekta masken gömmer sig en osäker kvinna. Masjävlar-regissören Maria Blom är tillbaka med ett nytt tragikomiskt drama som har alla chanser att bli en lika stor succé som föregångaren.

Göteborgs Fria

© 2025 Fria.Nu