• Reine Brynolfsson och Mikael Persbrandt i Bang bang orangutang
Göteborgs Fria

Inte så coolt

Att döda ett barn. Går det ens att föreställa sig den bottenlösa sorg och förtvivlan som familjefadern Åke måste känna? Att döda sitt eget barn. På ett enda satans ögonblick slås hela tillvaron i kras. En stunds ouppmärksamhet och lillgrabben Oskar ligger där. Krossad under pappas dyrbara lyxbil. Upptakten på Simon Stahos senaste skapelse - Bang Bang Orangutang - är allt annat än munter. Men filmen utvecklas allteftersom åt det absurt humoristiska hållet.

Affärsmannen Åke Jönsson mister alltså i ett svep det som betyder något i livet, eller åtminstone borde betyda något. Har han i karriärhetsens töcken glömt bort att tillräckligt uppskatta sin familj? När han kört ihjäl sonen får i vart fall den försummade frugan nog och slänger ut sin olycksalige drummel till man. Nu riskerar han även att förlora kontakten med sin lilla näpna ögonsten till dotter. Och jobbet ryker det med när firman flyttar utomlands. Rena natta med andra ord. Åke börjar köra taxi i ett hotfullt skildrat Göteborg, helt befriat från allt vad goa gubbar heter. Men som genom ett trollslag dyker hon upp. Hon den enda. På en tur över Hising-Island blir den medelålders Åke blixtförälskad i unga och tuffa förortstjejen Linda. Att Åke nyligen faktiskt kört över och dödat sin egen son tycks vara bortglömt. Åke blir som tonåring på nytt och bedyrar med stammande röst att Linda är hans livs stora kärlek. Trots att de bara har varit bekanta i typ en vecka.

Smått geniförklarade danske regissören Simon Staho har sagt att filmen, som han skrivit tillsammans med sin ständige följeslagare Peter Asmussen, handlar om kärlekens styrka och livets bräcklighet. Han målar i grälla färger och leker respektlöst med form och innehåll. Punkkänslan förstärks med bland annat The Clash som dånande musikkuliss. Precis som Stahos föregående film, Dag och Natt, är detta en dansk/svensk samproduktion. Men tydligen inte tillräckligt svensk för att få vara med och slåss om eventuella guldbaggar. Tyvärr har jag inte sett Dag och Natt men den blev en stor kritiker och publiksuccé. Bägge filmerna har gemensamt att huvudrollen spelas av den närmast groteskt upphaussade Mikael Persbrandt. Han har även medverkat i Stahos novellfilm Nu. Persbrandt är i sina bästa stunder, och dit räknar jag inte Dirty Harry-övningarna i Beck-serien, en utmärkt skådespelare. I rollen som Åke Jönsson är han glimtvis bra. Speciellt i inledningen med den lilla dottern. Men någon riktig karaktärsstudie blir det aldrig tal om. Filmen glider alltför ofta över i ren tramsighet och skådespeleriet blir därefter. Jag tror inte heller komedi är Persbrandts starkaste sida. Vad vi åskådar är inte människor av kött och blod. Snarare pappfigurer i en film som försöker verka cool men mest är pinsam. Ungefär som Åke Jönsson själv.

Hela svenska skådiseliten köar och stampar otåligt på att få vara med när Staho kallar. I Bang Bang Orangutang trängs såna som Michael Nyqvist, Reine Brynolfsson, Börje Ahlstedt och Mona Malm i småroller. Utmärker sig gör Fares Fares i vad som måste vara den värsta klichéblatteroll jag upplevt på vita duken. Tuva Novotny är bra som Persbrandts kärleksintresse Linda medan Lena Olin - tillbaka på svensk mark - inte gör så himla mycket väsen av sig som hustrun. Ni kan gott se filmen. Den är trots allt ganska underhållande. Ett kul misslyckande.

Fakta: 

Bang Bang Orangutang
Regissör:Simon Staho
Distributör:Sonet Film AB

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Påträngande bilder av frusna själar

Visst känns det som att svära i kyrkan men jag måste erkänna att jag länge haft ett spänt förhållande till den Roy Anderssonska filmkonsten. I mina mardrömmar har han dykt upp och stått där i sin filmverkstad och pratat en massa obegripligheter. Samtidigt är han ju en av dessa så förbannat få kulturpersonligheter som vågar ifrågasätta den rådande samhällsordningen. Och sådana ska man ju vara rädda om - inte rädda för! Men äntligen lossnade det. Gick och såg Roys bioaktuella Du levande (svenskt oscarsbidrag nästa år) och fann till min glädje att det här ju var riktigt bra. Filmen är gripande, rolig, tänkvärd - ja, allt det där som gör att man faktiskt vågar påstå att man skådat något av ett mästerverk.

Göteborgs Fria

Fylla, fotboll och danska skallar

Robert Lillhonga har gjort en riktigt fin liten debutfilm som landar nånstans mittemellan andra lågmälda småstadsskildringar som Fucking Åmål och Farväl Falkenberg, tycker GFT:s recensent Germund Palmer.

Göteborgs Fria

En familj i sönderfall

Filmhistorien lider inte precis brist på uppväxtskildringar där vi får följa små pojkars trevande steg in i den mystiska vuxenvärlden. En beskäftig berättarröst (inte sällan pojken själv) brukar förtydliga för oss i publiken och allt är sådär lagom vemodigt som det lätt blir när vuxna utforskar ett svunnet barndomslandskap. Men elvaårige Tommi (huvudperson i Cannes-prisade Allt om min pappa) snackar inte så mycket. Han låter tystnaden tala och ser på den förljugna omgivningen med tvivel i blick. Kim Rossi Stuart har gjort en lysande debutfilm där vi får följa helt vanliga människor med helt vanliga liv. Ett drama befriat från påklistrad sentimentalitet och som påminner oss om att spänningen faktiskt finns mitt i vardagen. Låt Hollywood behålla sina actionmanus och sin ytliga personteckning.

Göteborgs Fria

Ingen dans på rosor

Edith Piaf befinner sig åter i strålkastarljusets sken. Franske regissören Oliver Dahan har slagit på stort och gjort en över två timmar lång film om den lilla spröda chanteusen. Men Dahan (och medmanusförfattaren Isabelle Sobelman) tecknar ett alltför fragmentariskt porträtt av den mytomspunna artisten och utelämnar intressanta delar ur hennes liv.

Göteborgs Fria

Tragikomiskt om spända familjerelationer

Hon är ung, snygg och mitt i karriären. Jobbet som flygvärdinna passar henne perfekt och omgivningen låter sig charmas av det alltid lika bländvita leendet. Nina Frisk är hennes klämkäcka namn men bakom den perfekta masken gömmer sig en osäker kvinna. Masjävlar-regissören Maria Blom är tillbaka med ett nytt tragikomiskt drama som har alla chanser att bli en lika stor succé som föregångaren.

Göteborgs Fria

© 2025 Fria.Nu