• Josefin Neldén (Abra) och Cissi Wallin (Millan) i Tjenare Kungen.
Göteborgs Fria

Kärlek utan uppror

Kärlek & Uppror hette Ebba Gröns kanske allra bästa platta. I Ulf Malmros nya film är det gott om kärlek men vart tog upproret vägen? Tjenare Kungen tar sin början 1982 då snacket redan går att punken är död. Men trender är till för att skitas i så därför startar filmens huvudpersoner Abra och Millan ett råpunkband.

Film: Tjenare Kungen

Regissör: Ulf Malmros

Distributör: Sandrew Metronome

Tjejerna vill vara som en böld i röven på systemet. Men vägen till spelningar, skivkontrakt och framgång är snårig och man tvingas göra avkall på vissa viktiga principer. Att utöka gruppen med en fånig synthare och uppträda inför packade svenssons på bröllopsfester hörde knappast till den ursprungliga tanken.

Manuset bygger på Britta Svenssons bok "Lucia i Svart" och utspelas i göteborgska rockmiljöer. Igenkänningsfaktorn är förstås hög för oss som varit med under de här åren. Främst håller man till vid legendariska klubben Errols men under filmens gång dyker andra ställen och bandnamn upp i min skalle. När Millan och Abra gör sina Ebba Grön-covers så associerar jag plötsligt till den gången på Backa fritidsgård när några punkflickor med rörande inlevelse framförde Ebba-klassikern "allallallallalla förortsbarn". Jag minns spelningar på Rockers i Gårda (med raggarna hotfullt cirkulerande utanför lokalen) och skivinköp på "Sprängis" och Svens Källare. Tant Struls melodiska toner dunkar varmt i biosalongen och jag sitter där med nostalgifrossa och vill bara utbrista: låt det aldrig ta slut! Filmen är oerhört välspelad, åtminstone av de unga rollinnehavarna. Josefin Neldén (Abra) och Cissi Wallin (Millan) är fantastiskt bra och borde ha all anledning att känna guldbaggevittring. Även Malin Morgan (som coola punkveteranen Isa) och Johanna Strömberg (som urblåsta men hjärtegoda synthtösen Gloria) är härliga i viktiga biroller. Däremot faller gamla slitvargar som Kjell Bergqvist och Ralph Carlsson lite ur ramen. Jo, jag vet att Bergqvist och Malmros är polare, men den här gången kunde kanske den gode Kjelle ha tagit semester. Han är irriterande bekant i sammanhanget och snubbelrollen som förvirrad korvfabrikör är mest larvig. Detsamma gäller Carlssons saxofonlirande TBV-tönt. Tjenare Kungen är helt enkelt en jätteunderhållande film och tidsandan är fint återskapad. Men det vilar lite ofarlig och utslätad "Veckorevy-känsla" över anrättningen. Jag saknar jävlaranammat och kraften som faktiskt fanns i alternativrörelsen. Allt vi skrek oss hesa över har idag blivit mycket värre. Nu lever vi i en tid då känslokyla och egoism premieras. Borde vi inte rikta en gemensam spottloska mot förtryckarapparaten ännu en gång? För en dag måste ju nånting hända när allt slår in.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Påträngande bilder av frusna själar

Visst känns det som att svära i kyrkan men jag måste erkänna att jag länge haft ett spänt förhållande till den Roy Anderssonska filmkonsten. I mina mardrömmar har han dykt upp och stått där i sin filmverkstad och pratat en massa obegripligheter. Samtidigt är han ju en av dessa så förbannat få kulturpersonligheter som vågar ifrågasätta den rådande samhällsordningen. Och sådana ska man ju vara rädda om - inte rädda för! Men äntligen lossnade det. Gick och såg Roys bioaktuella Du levande (svenskt oscarsbidrag nästa år) och fann till min glädje att det här ju var riktigt bra. Filmen är gripande, rolig, tänkvärd - ja, allt det där som gör att man faktiskt vågar påstå att man skådat något av ett mästerverk.

Göteborgs Fria

Fylla, fotboll och danska skallar

Robert Lillhonga har gjort en riktigt fin liten debutfilm som landar nånstans mittemellan andra lågmälda småstadsskildringar som Fucking Åmål och Farväl Falkenberg, tycker GFT:s recensent Germund Palmer.

Göteborgs Fria

En familj i sönderfall

Filmhistorien lider inte precis brist på uppväxtskildringar där vi får följa små pojkars trevande steg in i den mystiska vuxenvärlden. En beskäftig berättarröst (inte sällan pojken själv) brukar förtydliga för oss i publiken och allt är sådär lagom vemodigt som det lätt blir när vuxna utforskar ett svunnet barndomslandskap. Men elvaårige Tommi (huvudperson i Cannes-prisade Allt om min pappa) snackar inte så mycket. Han låter tystnaden tala och ser på den förljugna omgivningen med tvivel i blick. Kim Rossi Stuart har gjort en lysande debutfilm där vi får följa helt vanliga människor med helt vanliga liv. Ett drama befriat från påklistrad sentimentalitet och som påminner oss om att spänningen faktiskt finns mitt i vardagen. Låt Hollywood behålla sina actionmanus och sin ytliga personteckning.

Göteborgs Fria

Ingen dans på rosor

Edith Piaf befinner sig åter i strålkastarljusets sken. Franske regissören Oliver Dahan har slagit på stort och gjort en över två timmar lång film om den lilla spröda chanteusen. Men Dahan (och medmanusförfattaren Isabelle Sobelman) tecknar ett alltför fragmentariskt porträtt av den mytomspunna artisten och utelämnar intressanta delar ur hennes liv.

Göteborgs Fria

Tragikomiskt om spända familjerelationer

Hon är ung, snygg och mitt i karriären. Jobbet som flygvärdinna passar henne perfekt och omgivningen låter sig charmas av det alltid lika bländvita leendet. Nina Frisk är hennes klämkäcka namn men bakom den perfekta masken gömmer sig en osäker kvinna. Masjävlar-regissören Maria Blom är tillbaka med ett nytt tragikomiskt drama som har alla chanser att bli en lika stor succé som föregångaren.

Göteborgs Fria

© 2025 Fria.Nu