Recension


Litteratur
Fåglarna och andra noveller
Författare: Daphne de Maurier
Översättning: Gerd Lilliehöök, Lisa Rothstein & Gösta Sellin
Förlag: Modernista

  • Daphne du Maurier är mest känd för romanen Rebecca och kortromanen Fåglarna, båda filmatiserade av Alfred Hitchcock.
Fria Tidningen

Skräcklitteratur som står sig

Daphne du Mauriers novellkonst är värd att återupptäckas, skriver Tobias Magnusson.

Den vanligaste domen som avläggs när filmer baseras på litterära förlagor är: boken var bättre. Något som påverkar omdömet är att man ofta har en relation till boken när man ser filmen. När det gäller Fåglarna är situationen den omvända, de flesta har en relation till filmatiseringen av Alfred Hitchcock medan Daphne du Mauriers litterära förlaga har fallit i glömska.

Att Hitchcock fascinerades av fågeltemat i Daphne du Mariers novell Fåglarna är inte förvånande. Just fåglar är ett återkommande tema i Hitchcocks produktion. Han har själv förklarat sin fascination: ”Dessa udda, hemlighetsfulla väsen som rör sig i flock och styrs av sina instinkter – benägna att obekymrat sjungande lika gärna flyga mot sin egen död som fly undan den.”

Hitchcocks film fascinerar fortfarande, kanske främst för att den är öppen för många läsningar. Hotet från fåglarna som plötsligt börjar attackera människorna blir aldrig förklarat och de symboliska läsningarna är otaliga. Men riktigt läskig blir aldrig filmen. I mitt tycke lyckas du Maurier bättre med att skapa en krypande oroskänsla som växer i takt med att fåglarna hopar sig, cirklar runt för att till sist gå till attack.

I den här fina novellsamlingen återfinns även Titta inte nu (1970), som Nicolas Roeg filmatiserade några år därefter. Här måste jag tillstå att filmen är bättre än novellen. Faktum är att Don’t look now, som originaltiteln lyder, är en av mina favoritfilmer.

Det betyder inte att du Mauriers förlaga på något vis är dålig. Det är en originell spökhistoria om John och Laura, ett medelålders par som reser till Venedig i ett försök att komma över sorgen efter att ha förlorat ett barn. Novellen är klaustrofobisk och du Maurier förstärker känslan av att ha tappat riktningen i livet genom att kasta ut sina karaktärer på Venedigs vindlande gator.

Den kusliga och hotfyllda känslan som karakteriserar den här novellen ringar även in du Mauriers novellkonst. Det Hitchcock sa om fåglar, att de lika gärna kunde flyga mot sin död som fly undan den, känns passande även för du Mauriers karaktärer. För John i Titta inte nu finns till sist inga utvägar. De labyrintiska promenaderna han företar sig leder inåt. Insikten, som för sent drabbar John, är att det är lika omöjligt att fly det förgångna som att undkomma sitt eget öde.

Fakta: 

Daphne du Maurier 1907–1989

Du Mauriers berättelser utspelar sig ofta i Cornwall i sydvästra England, där du Maurier själv levde större delen av sitt liv. Hennes mest berömda verk är romanen Rebecca (1938) och novellen Fåglarna, som båda även blivit klassiska skräckfilmer av Alfred Hitchcock. Även romanen Rebecca ges nu ut i nyutgåva på Modernista.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Mossiga noveller om manlighet

Recension

Gemensamt för novellerna i Grand danois är ensamhet. Manlig ensamhet. Skickligt skrivet men mossigt innehåll, tycker Tobias Magnusson.

Fria Tidningen

Barnbok som inspirerar

Recension

Barnbok som inspirerar till att skapa egna sagoberättelser, skriver Tobias Magnusson om Bättre än världens bästa bok.

Göteborgs Fria

© 2024 Fria.Nu