Beat lurar inbitna köttätare
Anna-Kajsa Lidell vill "lura" köttätare att äta mindre kött genom en ny bönbaserad produkt – Beat.
Snart kommer den första produkten ut till konsumenterna.
Anna-Kajsa Lidell är livsmedelsinnovatör och har stora förhoppningar på sin produkt Beat. Med den vill hon ge köttätare som älskar sitt kött en lägre tröskel till en kost med mindre av det klimatovänliga köttet och mer av bönor. Produkten Beat är bönmassa gjord på en importerad släkting till kidneybönan. Den går att blanda in i färser, såser, lasagner, bröd, ja lite vad som helst. Den första produkten – färdiga beatburgare – når snart konsumenterna genom matkassen Middagsfrid. Burgarna innehåller hälften böna, hälften kött, olja och kryddor.
Varför inte gå hela vägen och få konsumenter att äta helt vegetariskt eller veganskt?
– Människor äter förtvivlat mycket kött idag. Kan vi få köttätarna att halvera sitt köttätande så är hälften vunnet. Jag jobbar med de stora strukturerna och vill förändra till en sundare och mer miljövänlig kost. För att nå ut bredare måste vi tänka nytt och kreativt. Många barn och vuxna väljer bort vegetariskt i dag, med Beat når vi halvvägs, vilket gör stor skillnad, säger Anna-Kajsa Lidell.
Men många köttätare blandar redan idag in bönor och linser i maten, på vilket sätt är Beat nytt?
– Jag har verkligen grottat ner mig i bönornas värld i två år och till slut hittat en produkt som är god, supernyttig och användbar på många olika sätt. Många blandar in bönor och linser i dag med varierande resultat. Beat är tillräckligt god för att övertyga de mest inbitna köttätarna, säger hon.
Anna-Kajsa Lidells vision är att göra något för folkhälsan, miljön och att ge ett bidrag till den stora utmaningen att trygga livsmedelsförsörjningen till en växande befolkning.
– Jag har ett litet företag, men jobbar med de stora frågorna. Mitt mål är att generera så mycket utveckling som möjligt i de viktiga frågorna, säger hon.
För stora utmaningar finns i att få ner köttkonsumtionen. Statistik från Jordbruksverket visar att personer i Sverige äter allt mer kött. Från 1980 till år 2010 har konsumtionen av färskt och fryst kött gått upp med 76 procent till 48 kg per person och år. Under samma tid har den totala konsumtionen av kött ökat med 33 procent till 85 kg per person och år.