Vad Handelskammaren glömde
Handelskammaren i Uppsala anser att den långa processen om kommersiellt civilflyg på Ärna visar ”fel på lagverket eller på handläggningsordningen”(UNT 2012-10-07). Sveriges skarpaste jurister har nagelfarit lagverket och ansökan. Miljödomstolen slår fast att trafikflyg på Ärna ger alltför grava konsekvenser för att kunna accepteras. Återstår handläggningsordningen som orsak till den utdragna processen. Miljödomstolen påpekar att miljökonsekvensbeskrivningen är "bristfällig". Detsamma gäller aviseringen av Ärna som riksintresse för civilflyg. Luftfartsstyrelsen meddelade att ”det finns inget skriftligt underlag utan förslaget har tillkommit efter interna diskussioner.” Handelskammaren har således rätt i att handläggningsordningen är ”oöverskådlig” på såväl Länsstyrelsen som hos Uppsalas politiker. Tvärs emot sina tjänstemäns fackkunskaper tillstyrkte politikerna civilflyget med hänvisning till utpekandet som riksintresse. Även Tullinge flygplats var riksintresse för civilflyg men skrotades trots det tack vare framsynta lokalpolitiker. Därmed undkom man mångmiljonrullningen som alla skattebetalare i Nyköping tvingats bidra till för att driva Skavsta.
Ärna är militärt riksintresse, vilket baseras på bättre underlag än ”interna diskussioner”. Ärna bör så förbli både för miljön och ekonomin. Det finns en uppsjö andra projekt med potential att uthålligt stödja både näringslivet och samhället. Prisuppgångar efter ”peak oil” samt flygets energibehov per personkilometer som till och med överträffar bilens dämpar flygandet. Handelskammaren glömde att de flesta turisterna kommer hit med bil, många från Tyskland och Holland. Till skillnad från flygresenärerna så betalar bilresenärerna själva sina resekostnader inklusive energi- och koldioxidskatter. Det är bättre för både resenärer, klimat och miljö att säkra antalet avgångar med direktanslutning från Arlanda. Bättre med stora och fyllda plan från en ordentlig flygplats än halvfulla plan från två mindre flygplatser.