Ärnafrågan åter upp till debatt
Lika omdebatterad som frågan om lågprisflyg på Ärna var under några år, lika tyst har det varit i saken de senaste två åren. Det kan därför vara på sin plats att rekapitulera vad som hänt när ärnafrågan nu åter lyfts till debatt. Ett stort antal överklaganden lämnades in efter att miljöprövningsdelegationen i mars 2010 beslutade att godkänna etableringen. Första instans att pröva dessa överklaganden var Miljödomstolen, som i april 2011 gick emot miljöprövningsdelegationen och sa nej utifrån Miljöbalkens krav. Frågan har därefter vandrat vidare till regeringen, som så här ytterligare drygt ett och ett halvt år senare snart förväntas fatta beslut. Handelskammaren lyfte därför på Upsala Nya Tidnings debattsida den 7:e oktober skäl till varför regeringen bör godkänna lågprisflyg på Ärna, bland annat för “att säkra flygplatskapaciteten i huvudstadsregionen och att främja Uppsalas och regionens internationella tillgänglighet och attraktivitet“. UNT avböjde att publicera ett par av de repliker man fick in på Handelskammarens debattinlägg, varför Uppsala Fria valt att publicera dessa repliker istället.