Göteborgs Fria

GFT guidar i festivaldjungeln

På lördag släpps biljetterna till 35:e Göteborg International Film Festival. GFT har plöjt programmet och tipsar om filmerna som verkar mest lovande och annat som händer under de elva festivaldagarna som lyser upp i vintermörkret.

Huvudtemat i år är den arabiska våren och ett antal gamla och nya filmer från regionen visas. Dokumentärer som sticker ut: No more fear, den första långa dokumentären som färdigställdes efter den tunisiska revolutionen, Rouge parole, om efterspelet i Tunisien där befolkningen bearbetar både årtionden av förtryck och traumatiska händelser under revolutionen, Diaries, om den dubbla belägring som Gazas kvinnor lever under (från den israeliska blockaden och Hamas konservativa värderingar) och In my mother's arms, om ett nedläggningshotat privat barnhem för pojkar som förlorat sina föräldrar under kriget. Även filmen 1/2 revolution, som placerats under det danska temat, skildrar den egyptiska revolutionen.

Intressanta spelfilmerna på temat: Cairo 678, om tre kvinnors öden i ett samhälle som präglas av sexuella trakasserier och ett haltande rättssystem, Habibi, den första spelfilmen inspelad i Gaza på 15 år som skildrar kärleken mellan ett ungt par i det klaustrofobiska Gaza, och On the edge, om två marockanska kvinnor som på dagarna jobbar med att skala räkor i en fabrik och på nätterna prostituerar sig och rånar sina kunder. I det arabiska retrospektivet visas dessutom pärlor som Slaget om Alger (1966) och De bedragna (1973).

Festivalen bjuder också på ett par miniteman med flera intressanta filmer. I temat Pengarna och livet visas dokumentärerna The big fix, historien bakom oljeutsläppet från BP-plattformen Deep Water Horizon år 2010, Four Horsemen, en analys av den galopperande neokapitalismen och dess konsekvenser, Surviving progress, om överkonsumtionen som riskerar att förstöra våra levnadsförutsättningar, samt spelfilmen Margin call, en dramatisering av det sista dygnet innan Lehman Brothers konkurs år 2008.

I temat HBTQ visas sju filmer, bland annat spelfilmerna Tomboy, om franska tonåringar som utforskar sin sexualitet och könsidentitet, Senorita, om en prostituerad transvestit i Manila, och dokumentärerna Angels on death row, om homosexuella män som avrättas i Iran, och The ballad of Genesis and Lady Jane, som skildrar kärlekshistorien mellan den banbrytande konstnären Genesis Breyer P-Orridge och själsfränden Lady Jane. Och i temat Hidden histories visas ett gäng nya oberoende kinesiska dokumentärfilmer och verk av den världskände konstnären och regimkritikern Ai Weiwei.

Andra intresseväckande dokumentärer: Vinylmania, om vinylskivans återtåg, The other F word, om gamla rockstjärnor från Black Flag och The Red Hot Chili Pepper som har blivit farsor, Paul Goodman changed my life, om den öppet bisexuella anarkisten som var en inspirationskälla för Noam Chomsky och Martin Luther King, The substance – Albert Hoffman's LSD, om den hallucinogena drogens fader Albert Hoffman, Deaf Jam, där teckenspråk möter spoken word, Vigilante vigilante: the battle for expression, där graffitimålaren Max Good spårar upp och konfronterar tre män som är besatta av att måla över och förstöra graffiti, Letters from Iran, om det stängda Iran efter den gröna revolutionen 2009, Ecstasy of order: the Tetris masters, om det klassiska tv-spelet Tetris, Pink ribbons, Inc., som granskar den überkapitalistiska industrin bakom de rosa banden, Vårt behov av tröst, där Stellan Skarsgård läser Stig Dagermans sista självbiografiska essä, Putin's kiss, om den ryska nationalistiska ungdomsrörelsen Nashi, och Goddess of the stadium, som handlar om kvinnliga fotbollsspelare i Kongo som drömmer om frihet genom fotbollen.

Bland festivalens galapremiärer, varav de flesta redan har svensk distribution, återfinns Vi måste prata om Kevin, Lynne Ramsays (Morvern Callar) gestaltning av Lionel Shrivers välkända roman om bristande moderskärlek, Dark horse, Todd Solondz (Welcome to the Dollhouse) senaste svarta komedi, The sorcerer and the white snake, fanstasy-action med Jet Li av Ching Siu-Tung (Hero, Flying daggers), och Carnage, Roman Polanskis nya om grälande grannar med bland andra Jodie Foster och John C Reilly i huvudrollerna.

Varje kväll på Draken har tävlingsfilmerna i Dragon award best Nordic film premiär. Svenska Avalon, av Axel Petersén och med Johannes Brost i huvudrollen, är festivalens öppningsfilm som tävlar mot bland annat isländska Either way, norska Revolt och danska Teddy bear.

Andra filmer som sticker ut i katalogen: Curling king, vrickad norsk humor om ett elitlag i curling, Faust, där mästerregissören Aleksandr Sokurov (Den ryska arken) tar sig an Gothes Faust, förlagd bland Islands gejsrar, Alper, Cannesvinnaren Yorgos Lanthimos (Dogtooth) nya film, The loneliest planet, Julia Loktevs äventyrsfilm med Gael García Bernal om ett par som vandrar i Kaukasus, 17 girls, amerikansk high school-film om en grupp populära tonårstjejer som bestämmer sig för att bli gravida samtidigt, långfilmsdebuterande Gorki Glaser-Müllers kammardrama En gång om året, och sist men absolut inte minst, Hans Weingartners (De feta åren är förbi) nya film Hut in the woods, om samhällets fientliga inställning gentemot psykisk ohälsa.

Som vanligt erbjuder festivalen på mycket mer än bara film. Orvar Säfström tar emot gästande regissörer och skådespelare på Studio Draken varje kväll klockan 19. Bland gästerna återfinns konstnärsparet De Geer, danska regissörerna Thomas Vinterberg och Lone Scherfig, svenska regissörerna Ruben Östlund, Maj Wechselmann och Baker Karim, samt indiska skådespelaren Pallavi Arun.

Festivaltältet på Järntorget är ett minne blott och för andra året i rad är Lagerhuset festivalens vardagsrum. På dagarna är det seminarier och på kvällarna fest, bland annat en reggaeklubb med Mr Gillis bakom spakarna, en hiphop-kväll där det även sänds radiobio – P3 dokumentärs Den svenska hiphopens historia körs live – och Clandestinofestivalen är värd för en kväll med uppträdande av Johannes Anyuru, Nina Zanjani, DJ WattsRiot med flera.

Det mest lovande ur seminarieprogrammet: Master class med festivalfavoriten Alexander Payne (Sideways, The Descendants) och med grekiske regissören Yorgos Lanthimos (Dogtooth), samtal med årets Mai Zetterling-stipendiat Erik Gandini (Videocracy), seminarium med filmarbetare från arabiska länder som medverkar i Arabic Focus, och programpunkten Hellre fri än filmare om Filmverkstan som bildades 1973 med syfte att främja invandrare, kvinnor och konstnärer i filmbranschen.

Nytt för i år är Lilla filmfestivalen som går av stapeln den 21–23 januari och utlovar ett fullspäckat schema med filmer, seminarier och workshops för barn i alla åldrar. Helgen inleds med en galapremiär av Isdraken som är en rykande färsk svensk långfilm baserad på Mikael Engströms Augustprisvinnande ungdomsroman. En annan höjdpunkt i barnprogrammet är kortfilmspaketet Svenska bilder 9 där bland annat GFT-illustratören Jacob Stålhammars animationsfilm A bat in Paris ingår.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Egyptens filmare bryter tystnaden

Ett av huvudteman på årets Göteborgs filmfestival är arabisk film. Idén uppstod på fjolårets festival som pågick samtidigt som den revolutionära gnistan tändes i arabvärlden. Fria går på ett samtal med två egyptiska regissörer som numera är aktivister. ”Nu fortsätter kampen för det fria ordet, militärens censur kommer ersättas av en islamistisk censur”, säger Mohamed Diab.

Fria Tidningen

Filmfestival med samiskt tema

Ett huvudtema för Göteborgs filmfestival är samisk film. En av filmerna som visas är Sameblod av Amanda Kernell.

Fria Tidningen

Ögat utmanar filmbranschen

Finns det ett botemedel mot självförverkligande? Det undersöker filmkollektivet Ögat i filmen Det moderna projektet med premiär på Göteborg filmfestival.

Göteborgs Fria

© 2024 Fria.Nu