Stockholms Fria

”Securitas trakasserar oss biljettkontrollanter”

”Securitas trakasserar de biljettkontrollanter som inte redovisat 1 500 kontroller i veckan”, berättar en biljettkontrollant SFT har talat med. Peter Köhler, marknads- och informationschef på säkerhetsföretaget Securitas, nekar till att arbetsledningen ska ha uppmanat de anställda att fuska.

Mannen SFT har pratat med vill vara anonym av rädsla för att förlora sitt jobb. Han har ingått i den särskilda kontrollgrupp som SL hämtat uppgifterna ifrån till sin rapport. Två grupper med 5-7 personer i varje lag ger sig två gånger per år ut civilklädda och med SL-bricka på bussar, tunnelbanor och pendeltåg. De ska samla in data om hur utbrett fusket är. Till skillnad från de vanliga biljettkontrollerna räknar de även antalet personer som vägrar visa någon biljett eller vänder eller smiter från kontrollanterna.

– Anta att det är tio personer av 300 kontrollerade som under en dag inte har en giltig biljett. Då ska det rapporteras in. Men Securitas arbetsledning driver på kontrollanterna att klara 500 kontroller om dagen och påverkar dem att frisera siffrorna om de ligger lägre. Den här linjen gäller också de särskilt utsända kontrollgrupperna för fusk. Om det faktiska talet är 300, men de skriver att de kontrollerat 500 personer fast fuskarna fortfarande bara är tio personer, påverkar ju det den redovisade andelen fuskare.

Själv hävdar han tvärtemot vad rapporten pekar på att fusket har ökat.

– Fram till augusti i år hade vi utfärdat lika många förelägganden som under hela förra året. Genom att redovisa ett större antal kontroller än vad som faktiskt genomförs ser andelen fuskare ut att ha minskat.

Han är medlem i SEKO, det fackförbund biljettkontrollanterna är anslutna till. Enligt SL:s affärsavtal är det rimligt att genomföra 30 kontroller per timme. Hänsyn tas då till att kontrollanten behöver informera resenärer om trafiksystemet, ringa och undersöka om en sms-biljett är giltig, skriva kontrollavgift och ta rast.

SEKO-medlemmen uppger att effektiv arbetstid för kontroller blir ungefär sex timmar per heldag. Securitas minimikrav, däremot, enligt deras ”Arbetsinstruktion Biljettkontroll version II”, är att kontrollanten som minimikrav ska utföra 300 kontroller per dag vid heltidstjänst och att målsättningen är 500 kontroller per dag. Securitas grunduppdrag är att utföra 3 miljoner kontroller per år. För varje kontroll därutöver får de en krona.

– Vi ska enligt deras målsättning klara 65 kontroller per timme. Det är omöjligt, såvida du inte står på T-Centralen vid rusningstrafik och struntar i raster och att tala med folk.

Biljettkontrollanterna inom länets kollektivtrafik består av drygt 50 personer. I våras varslades 12 anställda. Som anledning angav Securitas arbetsbrist. De ansåg att de klarar samma mål med mindre bemanning och genom effektivisering. Under oktober månad förra året utförde de då drygt 60 biljettkontrollanterna cirka 250 000 kontroller. Motsvarande månad i år låg den siffran på 350 000 kontroller.

– Hur kan 100 000 fler kontroller utföras av en arbetsstyrka som minskat med cirka 20 procent? Jag har själv blivit påhoppad för att jag rapporterar för få kontroller och att jag måste höja siffrorna. Hur ska det gå till när fler personer inte passerat genom spärren än jag har kontrollerat? Sådant tar de inte hänsyn till.

Han säger sig ha en lista med ett tiotal anställda som dagligen rapporterar 700–1 000 kontroller – en fysisk omöjlighet enligt källan. De personerna får beröm av Securitas chefer, tilldelas biobiljetter och bjuds ut på restauranger.

– Fler har börjat jobba övertid för att klara målen och få uppskattning istället för att tas in till förhör och skällas ut av arbetsgivaren eller hotas med uppsägning. Nu har vi en sjukskrivning på fjorton procent.

Enligt mannen motsatte sig Securitas in i det sista att skriva kollektivavtal med SEKO. Säkerhetsföretaget ville egentligen skriva avtal med Transport, det förbund deras övriga verksamhet ingår i. Det är stor skillnad mellan den nuvarande arbetsgivarens arbetssätt och hur det var när de arbetade för SL:s kundtjänst, säger han.

– Förut hade vi någon form av fortbildning minst en gång per månad. Mig veterligen har Securitas bara gett två tvådagarskurser under de här två åren. Vi brukade utföra kontroller i olika delar av trafiknätet. Numera står vi bara vid trafikknutpunkter där många passerar.

Peter Köhler, marknads- och informationschef på Securitas, säger att ingen från ledningens sida har uppmanat kontrollanterna att fuska. Han är istället kritisk mot fackets agerande.

– Min uppfattning är att det finns fackliga representanter som vill motarbeta oss och rapportera in färre kontroller än vad som genomförs och utföra färre kontroller än vad som förväntas.

Han medger att ”allt i arbetsmiljön inte har varit bra”, men vill inte spekulera i orsakerna.

– Vi genomför nu en arbetsmiljöutredning för att ta reda på vad som kan ha brustit, men innan den är klar vill jag inte uttala mig om några enskilda fall.

Peter Köhler uppger att det vid resenärstäta platser är högst rimligt att kontrollanten genomför 300 kontroller per dag. 500 kontroller under ett heltidspass har enligt honom aldrig varit något den enskilda medarbetaren måste klara.

– Jag uppfattar inte att de uppsatta målen ska vara något problem att nå.

Han vill inte kännas vid att det ska ha förekommit några repressiva förhörsmetoder.

– Den som ligger lågt i slutet av veckan för vi en normal diskussion med för att komma fram till hur resultatet kan förbättras, säger han.

Han förklarar att de koncentrerar sina kontroller till ett fåtal stationer dels för att fler personer passerar där, dels för att de genom att synas på centrala tunnelbanestationer kan öka resenärernas benägenhet att betala för sig.

Den differens på nästan 5 000 kontroller för mycket som Deloitte har redovisat i sin revisionsrapport förklarar Köhler med ett fel i två kolumner. Felet ska vara åtgärdat.

– När kontrollerna sammanställdes i ett dokument räknades en kolumn två gånger, ett misstag revisorerna upptäckte men som vi nu har rättat till. Jag tycker inte att det felet är särskilt anmärkningsvärt eftersom de kontrollerna bara utgör 2,4 procent av de 204 000 kontroller som utfördes under revisionens period.

Han menar också att statistiken motsäger att Securitas skulle prioritera många kontroller framför att skriva rapporterar för biljettfusk. Peter Köhler lyfter i sammanhanget fram att de utfärdade kontrollavgifterna har ökat med 40 procent, som det står i SL-rapporten.

– Vi har levererat som vi ska enligt avtalet och lite till. Min uppfattning är att SL är nöjda med oss.

Fakta: 

Kontrollanterna om situationenen

Mellan den 2–8 november genomförde SEKO Stockholm en enkät om arbetsmiljön hos sina medlemmar vid biljettkontrollen som är anställda i Securitas. Av klubbens 63 medlemmar besvarade 75 procent, eller 46 personer, enkäten. Här är en sammanfattning av svaren:

• 36 personer, eller 78,3 procent, uppfattar att det förekommer fusk med antalet inrapporterade kontroller från Securitas till SL.

• 42 personer, eller 91,3 procent, tycker inte att Securitas anstränger sig för att skapa en god arbetsmiljö och trivsel på arbetsplatsen.

• 29 personer, eller 63 procent, tycker inte att det är möjligt att utföra det antal kontroller under ett arbetspass som anges i Securitas arbetsinstruktion.

Källa: SEKO Stockholm

Läs även: SL:s rapport om minskat fusk ifrågasätts

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Vaktbolag aktivt på ockuperad mark bevakar länets sjukhus

Vaktbolaget G4S som säljer säkerhetstjänster i det ockuperade Västbanken bevakar både riksdagshuset, Södersjukhuset, Karolinska universitetssjukhuset och stora delar av primärvården i Stockholms län. ”Jag vill se tydligare regler vilken hänsyn som ska tas till vad en aktör gör utomlands vid en upphandling”, säger landstingets upphandlingsförvaltare Erik Guldbrand.

Stockholms Fria

”Fler kameror ökar tryggheten”

Satsa på fler kameror i centrum för att öka tryggheten och lösa fler brott. Det anser Karl Berg, ordförande i Älvsjö stadsdelsnämd (FP). Men alla är inte lika övertygade om att kameraövervakning är det bästa sättet att skapa en tryggare miljö.

Stockholms Fria

© 2024 Fria.Nu