Fria Tidningen

Feelgood utan slentrianmässig sexism

Från första scenen till långt efter att filmen tagit slut ger Our idiot brother ett leende på läpparna. Det är härligt att föras med av smart feelgood-komedi som orkar vara egen och undviker slentrianmässiga skämt av sexistisk eller homofobisk karaktär.

Att hela filmen är befolkad av strålande skådespelare med utsökt komisk tajming hjälper ju till. Steve Coogan som otrogen dokumentärfilmare och Sterling K Brown som förvånad övervakare är fantastiska, och Paul Rudd har talangen att skapa komedi av det snälla och mjuka – utan att det framstår som negativa värden.

Nu är jag ju svag för Paul Rudd. Ända sedan jag av en händelse ramlade över I love you man (John Hamburg, 2009) fnissar jag när jag tänker på Rudds karaktärs trevande försök att hitta en manlig kompis, trots att han trivs bättre i kvinnors sällskap. Det är inte roligt för att killar som umgås med tjejer är fåniga, utan för att de ”manliga aktiviteterna” parodieras kärleksfullt.

Samma sorts vänliga humor är fundamentet för Our idiot brother. Här spelar Rudd den biodynamiske odlaren Ned som åker i fängelse när han säljer en påse marijuana till en uniformerad polis. Är då Ned godtrogen på gränsen till idiot, som Jim Carrey och Jeff Daniels i Dum och dummare? Nej, Ned vill bara tro att vi människor finns här för varandra.

De komiska situationerna uppstår genom att Ned, på grund av sin förstående attityd, sätter sig själv och andra i klistret i en cynisk värld. Men naturligtvis är det denna medmänsklighet som i slutändan förändrar allas liv till det bättre.

Jag avslöjar ingenting genom att skriva det här. Man ser inte filmen för att veta vad som händer på slutet. Man ser den för att få skratta åt de hysteriskt komiska effekterna av välvillighet som möter cynism. Men också för att fnissa lite skamset åt sig själv. Som Ned säger: ”Oftare än man tror vill folk leva upp till det förtroende man ger dem.”

Fakta: 

Film

Our idiot brother

Regi Jesse Peretz I rollerna Paul Rudd, Elisabeth Banks, Zooey Deschanel, Emily Mortimer m fl

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Vi behöver diskursanalysen

posttänkande

Alla medverkar till kapitalets diktatur. Därför behövs diskursanalysen. Miriam von Schantz avslutar debatten om "posttänkandet" med ett stridsrop om behovet av en förlösande de-subjektifieringsprocess.

Fria Tidningen

"En yttre revolution är inte tillräckligt"

posttänkande

Göran Fredriksson talar om "humanioras och samhällsvetenskapens kris”. Vilken det är förtydligar han inte, annat än att den leder till att deleuzianer blir anställda som docenter vid svenska högskolor. Jag tror att förvirring uppstår eftersom vi egentligen har att göra med två debatter, skriver Miriam von Schantz i en replik till Göran Fredriksson.

Fria Tidningen

Utsökt bildberättande i en modern klassiker

Visst gör ny teknik att filmerna bara blir bättre och bättre! Eller kan det vara så att det fanns vissa fördelar med hur filmer gjordes förr? Kan det vara så att avsaknad av ljud och färg gör att det som kallas mise-en-scène får en mer framträdande plats? Att filmen på så sätt blir mer filmisk?

Fria Tidningen

Sanningens spya under fernissan

Polanskis senaste film är baserad på Yasmina Rezas pjäs Dieu du carnage (Massakerguden) och handlar om två par som möts i en chic Brooklynlägenhet. På ett civiliserat vis ska de avhandla en konflikt mellan deras 11-åriga söner.

Fria Tidningen

Ruskigt välgjord remake med utifrånperspektiv

Vid det här laget känner nog alla till berättelsen, antingen från boken eller från den svenska filmen Män som hatar kvinnor (2009) av Niels Arden Oplev. Historien om den grävande journalisten Mikael Blomkvist och datahackern Lisbeth Salander är inte bara spännande och medryckande som en thriller ska vara, utan bottnar i en underliggande samhällskritik som oftast utgör skillnaden mellan ett mediokert och ett lysande narrativ.

Fria Tidningen

© 2025 Fria.Nu