Fria Tidningen

Frossa i nyttiga bönor

Bönor och linser är rika på protein och innehåller också mycket fibrer, mineraler och b-vitaminer. Vinnaren i nyttighetsligan är sojabönan.

En koll i Livsmedelsverkets databas visar att sojabönan slår i taket näringsmässigt vad gäller exempelvis protein-, mineral- och b-vitamininnehåll. Mest värda blir nyttigheterna om du kombinerar med pasta eller bröd och någon bladgrönsak som spenat.

Exempel på bönor som innehåller mycket mineraler följer till stor del tio-i-topplistan över nyttigaste bönorna räknat i proteininnehåll (se separat ruta). Mineralrika är exempelvis bondbönor, kikärtor, mungbönor, sojabönor, bruna bönor, röda bönor och vignabönor.

Bönor var för ett antal år sedan lika med bruna bönor för många svenskar och toppade då barnens listor över äckligaste maträtten. Mycket har hänt sedan dess. Nu finns bönor hemma hos var och en och ingår i dagliga födan för vegetarianer och som ”kul inslag” hos köttätare som exempelvis anammat trenden med en köttfri dag i veckan.

Ett bra sätt att få in mer bönor i kosten är att servera olika slags bönor i marinad med exempelvis skurna purjolöksbitar i som komplement till huvudrätten. För att starta dagen riktigt vrålnyttigt är ett billigt och nyttigt tips att göra en sats hommous att ha på mackan eller ett annat bönbaserat pålägg. Har du en mixer är pålägget lätt gjort: Mixa valfria bönor tillsammans med olivolja och kryddor som du gillar. klart!

För att komma ifrån konservburkar och det tapp i näringsinnehåll det i vissa fall innebär med konserverade bönor (kikärtor tappar exempelvis mer än hälften av sitt proteininnehåll konserverade jämfört med torkade kokta) så är storkok på bönor ett hett tips. Frys sedan in i plastburkar i portionsförpackningar så är de beredda att användas när som helst och lika smidigt som konserverna.

Fakta: 

<h2><strong>Sojabönor och spenat</strong><br><br>Så här enkelt lagar du Seymous sojabönor och spenat:<br><br>1. Koka bönorna i salt vatten<br>2. Stek lök i olivolja<br>3. Tillsätt färsk spenat (alt frusen bladspenat)<br>4. Stek lök, spenat, bönor tillsammans <br>5. Krydda med gurkmeja<br>6. Tillsätt fårost om man vill. (kan uteslutas för vegankost) <br><br>Receptet kommer från Seymous vegetariska restaurang på Varvsgatan i Stockholm. </h2>

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

© 2022 Fria.Nu