Stockholms Fria

Allt fler flyger från Arlanda – men klarar flygplatsen miljömålen?

Konjunkturen för flyget har vänt och på Arlanda ökade trafiken för tredje månaden i rad. Men hur länge klarar flygplatsen de uppsatta miljömålen som högsta domstolen slog fast i februari?

Nu ökar antalet resande på Arlanda, klarar ni de uppsatta miljökraven?

– I år har vi inga problem att klara miljökraven. Vi är för tillfället nere under 1990 års utsläppsnivåer, berättar Jan Lindqvist, informationschef på Arlanda flygplats.

 

Hur mycket kan flyget öka innan det blir ett problem med miljömålen?

– De nuvarande miljömålen kommer att bli ett problem både för Arlanda och för stockholmsregionens internationella tillgänglighet, men vi kommer att lämna in en ny ansökan om miljötillstånd då vi menar att flera av villkoren är rigida och orimliga.

 

Vilka villkor menar ni är orimliga?

– Gärna tuffa villkor för vår egen verksamhet, över sådant vi själva kan råda över, till exempel utsläpp av kväveoxider. Men för marktransporterna till och från flygplatsen måste åtminstone ansvaret delas med dem som har ansvaret för marktransporterna till flygplatsen. Vi kan inte kontrollera fullt ut hur människor tar sig till och från flygplatsen och på så sätt hålla nere koldixiutsläppen.

I flygplatsens miljötillstånd finns en maxgräns för starter och landningar, men också för utsläpp av växthusgaser, framför allt koldioxid. Utsläppen ska vara på samma nivå som 1990, då hade Arlanda 15 miljoner resenärer. Det var ett av villkoren som den dåvarande socialdemokratiska regeringen slog fast när Arlanda fick tillstånd att bygga den tredje banan.

Turerna har sedan varit många och långa. Luftfartsverket, som inte längre driver Arlanda flygplatsen, överklagade miljötillståndet tillsammans med Länsstyrelsen i Stockholms län och Sigtuna kommun, men fick avslag i Miljödomstolen. En dom de överklagade till Övermiljödomstolen, där de fick de rätt. Men domen överklagades återigen, denna gång av Naturskyddsföreningen och Naturvårdsverket och i våras ändrade Högsta domstolen beslutet till avslag.

 

Kyriakos Zachariadis på Naturvårdsverket, som förde verkets talan i Högsta domstolen, berättar att han har deltagit i några av de samrådsmöten som hållits av Swedavia inför flygplatsens nya miljöansökan. Han menar att flygplatsen hela tiden kännt till villkoren.

– Vi anser att den gamla regeringens beslut var en grund för byggandet av en tredje bana. Villkoren har funnits med hela tiden.

 

Vad händer på samrådsmötena?

-– Där redovisar vi vad Naturvårdsverket anser att Swedavia ska ha med i den nya ansökan.

 

Är Naturvårdsverket för att flygplatsen ska få frångå de miljökrav som sattes upp som villkor för byggandet av en tredje bana?

– Det lite krångligt att förklara både hur processen ser ut och innehållet i miljömålen, men som vi ser det är det bara regeringen som kommer kunna ändra på villkoren.

 

Vad tror du kommer att bli det svåraste för flygplatsen att klara nu när flygkonjukturen ser ut att vända?

-– Bullret är en svår sak att komma tillrätta med, men även hur flygplatsen ska bidra till att nå klimatmålen.

 

En som länge har kämpat mot bullret är Benny Reuterhagen från Väsbybor mot flygbuller. Han berättar att han och de boende vid flygplatsen har märkt av en ökning av antalet flyg.

– De har börjat med 56:or igen en del morgnar.

 

56:or vad är det?

– Det är när det startar 28 plan och landar 28 plan under en timme. Det vill säga 56 rörelser per timme.

 

Föreningen har juridiska tvister med flygplatsen. I maj i år beslöt Högsta domstolen att de får föra grupptalan mot flygplatsen. Föreningen kräver skadestånd av flygplatsen och enligt Benny Reuterhagen kommer de snart mötas i domstolen igen.

Jan Lindqvist, informationschef på Arlanda flygplats menar att de gör vad de kan för få ner utsläppen.

– Vi använder både morot och piska för att minska utsläppen.

Han berättar att de snart kommer skärpa villkoren för taxibilar där bara miljöklassade bilar kommer tillåtas och att de bästa p-platserna upplåst till miljöbilar.

– Vi diskuterar frågan om att införa biltullar eller på andra sätt öka kostnaden för dem som kör bil och på det sättet leda över mer av resandet till kollektivtrafiken.

Men Swedavia tror alltså att utsläppstaket snart nås – och därför förbereds nu en ny ansökan om miljötillstånd för Arlanda.

Fakta: 

Antalet personer som reser till och från Arlanda fortsatte att öka i september. För tredje månaden i rad var ökningen över 10 procent. Drygt 1,6 miljoner människor reste till och från Arlanda i september, vilket är en ökning på 14 procent jämfört med samma månad föregående år. Utrikesresorna står för den största delen av ökningen.

Källa: Länsstyrelsen i Stockholm

 

 

 

I flygplatsens miljötillstånd finns en maxgräns för starter och landningar, men också för utsläpp av växthusgaser, framför allt koldioxid. Utsläppen ska vara på samma nivå som 1990, då hade Arlanda 15 miljoner resenärer.

Källa: Naturvårdverket

 

 

 

Swedavia är ett svenskt statligt ägt företag som bildades den 1 april 2010, då det övertog ägandet och driften av de fjorton flygplatser som före detta datum tillhörde affärsverket LFV, Luftfartsverket.

Källa: Wiki

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Stan kan få kvinnomuseum

Umeå har ett. Snart kanske även stockholmarna. ”Det finns ju inte bara ett manligt museum”, säger Ann Mari Engel som vill ha ett museum för kvinnorörelsens historia.

Stockholms Fria

Nya valregler hade gett Fi 5 mandat

Val 2014

SD fick 6 mandat, Fi och C bara 3 mandat var – trots att SD inte fick mer än 0,6 repektive 0,5 procent fler röster i kommunvalet i Stockholm.

Stockholms Fria

© 2025 Fria.Nu