Stockholms Fria

Stockholmståg hotas betala vite påsju miljoner kronor

Flera förare har fått belastningsskador och blivit tvungna att sjukskriva sig pågrund av utformningen av Stockholmstågs förarhytter. Nu kräver Arbetsmiljöverket att problemet åtgärdas, annars blir Stockholmståg tvungna att betala ett vite på sju miljoner kronor.

Arbetsmiljöverket har tidigare haft synpunkter påStockholmstågs arbetsmiljö. Stockholmståg kör pendeltåg i Stockholm och det tåg som synpunkterna gäller är det av modellen x60 som började användas i Stockholm för fem år sedan.

Det har bland annat ställts krav på åtgärder som rör tak, bromsar, dörrar, informationssystem, rutor och lås. Den senaste utredningen gäller förarhyttens ergonomi.

Det Norske Veritas gjorde en utredning och ansåg att modellen inte uppnår den standard som krävs för att vara lämplig på en arbetsplats. Även Human Engineering gjorde en granskning som visade samma sak.

– Det handlar om förarstolen, sittställningen och knapplaceringen. Det har gjorts två oberoende granskningar som visar på samma brister. Vi har sett problemet i takt med att tågen har satts in i trafiken.

– Det här har bland annat resulterat i att personal har fått tryckskador, säger Håkan Eden som är Tillsynsdirektör i Stockholm på Arbetsmiljöverket.

Nu kräver de ett vite på sju miljoner kronor från Stockholmståg om det inte görs någonting åt problemet. De har satt en tidsgräns på ett och ett halvt år tills förarhytterna ska vara åtgärdade.

– Det här gäller 70 tåg. Men varje tåg har ju två förarhytter så problemet är väldigt omfattande. Därför sätter vi ett så pass stort vite, säger Håkan Eden.

Enligt honom pågår ett arbete med att rusta upp förarhytterna vilket innebär en helrenovering av alla förarhytter.

Det är Stockholmståg som har hand om personalen och ansvar för arbetsmiljön men det är SL som äger tågen. Så om inte SL löser problemet är det Stockholmståg som får betala.

Enligt Stefan Kallin, som är SL:s fordonschef har de en dialog med Stockholmståg om problemet.

– Vi har en löpande dialog med dem och samarbetar för att åtgärda de brister som finns i förarhytterna, säger han.b

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Ny massaktion mot tyska kolgruvor

Nästa vecka är det återigen dags för massaktionen Ende Gelände som samlar miljöaktivister från hela Europa som ska sätta de tyska kolgruvorna i blockad.

Fria Tidningen

© 2025 Fria.Nu