Ingen vinst för FRA-kampanjen
Fria Tidningars kampanj mot FRA, genomförd av reklambyrån Starring, gick inte hem hos Guldäggsjuryn. Guldägget i kategorin ”Interaktivt: sajter” gick istället till byrån Farfars reklamsajtför Nokia, ”Get out and play”. Men kampanjen ”Hej FRA” förärades åtminstone med ett diplom. Av 1200 inskickade bidrag till tävlingen i tio kategorier belönades 110 med guld, silver eller diplom.
I filmkategorin var Radiotjänsts humoristiska ”Tack”-kampanj den givna vinnaren. Svenska FN-förbundet och byrån Ogilvy vann det finaste ägget i kategorin ”utomhus” för kampanjen ”Det okända lidandet”, om situationen för civila i Georgien efter kriget i höstas. Inför kampanjen åkte medarbetarna till Georgien, besökte familjer som drabbats av kriget och samlade in personliga tillhörigheter bland ruinerna.
Guldägget delas ut av Sveriges reklamförbund i syfte att höja den kreativa standarden på svensk reklam. I år hölls Guldäggsgalan för 48:e gången.