Fria.Nu

Ingen vinst för FRA-kampanjen

Fria Tidningars kampanj mot FRA, genomförd av reklambyrån Starring, gick inte hem hos Guldäggsjuryn. Guldägget i kategorin ”Interaktivt: sajter” gick istället till byrån Farfars reklamsajtför Nokia, ”Get out and play”. Men kampanjen ”Hej FRA” förärades åtminstone med ett diplom. Av 1200 inskickade bidrag till tävlingen i tio kategorier belönades 110 med guld, silver eller diplom.

I filmkategorin var Radiotjänsts humoristiska ”Tack”-kampanj den givna vinnaren. Svenska FN-förbundet och byrån Ogilvy vann det finaste ägget i kategorin ”utomhus” för kampanjen ”Det okända lidandet”, om situationen för civila i Georgien efter kriget i höstas. Inför kampanjen åkte medarbetarna till Georgien, besökte familjer som drabbats av kriget och samlade in personliga tillhörigheter bland ruinerna.

Guldägget delas ut av Sveriges reklamförbund i syfte att höja den kreativa standarden på svensk reklam. I år hölls Guldäggsgalan för 48:e gången.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Vikingatiden var varken rasistisk eller patriarkal

Enligt den senaste forskningen var vikingar mycket mer än starka krigiska män. Nu ska forskarna studera vikingafenomenet på djupet med hjälp av reenactmentgrupper och 50 miljoner kronor från Vetenskapsrådet.

Landets Fria

© 2025 Fria.Nu