Optimala serier som inger hopp om framtiden
Optimal Press, under redaktören Ingemar Bengtsson, har i ett drygt decennium varit ett av de allra bästa forumen för nordisk seriekonst. Här har artister som Daniel Ahlgren, Li Östergren, och Kat’o Kovacs fått utrymme att utvecklas och publiceras. Det svenska serielandskapet är starkare på grund av det.
Allt för konsten 7 är, rätt gissat, den sjunde antologin de publicerar, och inkluderar 21 tecknare från samtliga nordiska länder förutom Island. Tonvikten ligger framför allt på svenska och finska författarskap. Här finns såväl relativt etablerade namn, som Li Östergren och Lars Fiske, som nytillskott i genren.
Det är givetvis svårt att försöka ge en rättvis bedömning av 21 olika konstnärers verk, och därför, blir en recension i egentlig mening rätt absurd. Förutom att de innefattas av den högst breda definitionen ”seriekonst” har Steffen Kvernelands biografiska sketcher över norska atronhundratalsmålare inte ett dugg gemensamt med Katja Tuikianiens vackra och ordlösa oljemålningar. Här ligger de dock sida vid sida. ”Spretigt” är bara förnamnet. Men det tillhör också antologins styrka: i sina bästa stunder är det en fantastisk och välkommen påminnelse om formatets oanade möjligheter. Tehri Ekboms strålande vackra betraktelser på svart papper och Matti Hagelbergs fullständigt lössläppta detaljvansinne är små triumfer som förtjänar särskild uppmärksamhet.
Allt är inte helt lyckat, och vissa av verken försvinner i mängden. Men som helhet finns här tillräckligt mycket intressant och drastisk seriekonst för att ge oss gott hopp om nordiska seriers framtid.
Tecknade serier
Allt för konsten 7 Redaktör: Ingemar Bengtsson Förlag: Optimal Press