Fria.Nu

Rederier nobbar samarbete mot trafficking

Passagerarfärjorna är ett av de vanligaste transportsätten för att föra traffickingoffer från Östeuropa till Sverige. Men trots det vill inte rederierna ens ta emot gratis information om problemet från Ecpat.

Därför har Ecpat försökt att etablera ett samarbete med passagerarrederierna för att informera om detta problem och uppmana till motåtgärder.

Intresset för detta samarbete har dock varit svalt från rederiernas sida.

Samarbetet skulle innebära att arbetet mot trafficking sanktioneras av företagsledningen, att en timmes utbildning genomförs för viss färjepersonal och att informationsmaterial tas fram. Informationsmaterialet skulle göras kostnadsfritt och rikta sig till passagerare och till tänkbara traffickingoffer.

Som mest har Ecpats diskussioner med rederierna resulterat i att rederierna hänvisat till branschorganisationen som i sin tur hänvisat tillbaks till de enskilda rederierna.

Vid ett möte stod utrikesdepartementet som värd för en inbjudan som, på initiativ av Ecpat, skickades ut till samtliga 14 passagerarrederier. Bara ett av rederierna deltog på mötet. Ytterligare ett tackade nej till inbjudan och resterande hördes inte av.

Enligt Per-Erling Evensen, ordförande i Passagerarrederiernas förening, tar rederierna dock trafficking-problemet på allvar.

Enligt Per-Erling Evensen har Passagerarrederiernas förening och dess medlemmar valt att agera mot olika sorters brott genom samarbete med de myndigheter vars uppgift är att förhindra brottsligheten.

Jan Kårström, vd på Viking Line, säger att rederiet har fört dialoger med Ecpat genom Passagerarrederiernas förening. Men han säger att det är svårt att tillmötesgå alla organisationer och intressen som uppvaktar företaget.

Jan Kårström ser ett problem i att vanlig personal och passagerare ingriper vid misstanke om brott.

Enligt Jan Kårström är det därför bättre att företagets egna vakter ingriper.

Ecpat samarbetar sedan länge med en del resebyråer och charterföretag för att hindra trafficking och barnsexturism. Dessa resebyråer och charterbolag följer en viss uppförandekod som Ecpat utarbetat.

Uppförandekoden ställer krav och syftar till att kvalitetssäkra verksamheten, bland annat genom utbildning av personal och information till resenärer på utvalda resmål.

Enligt polisens årsrapport rekryteras offer till trafficking främst från Estland, Lettland, Litauen, Ryssland och Polen. Gärningsmännen kommer främst från Estland, Litauen, Polen och Sverige.

Under år 2004 dömdes ingen person för människohandel i Sverige. Däremot dömdes 20 personer för människohandelsliknande brott, till exempel grovt koppleri och frihetsberövande.

Detta kan jämföras med att det under 2003 dömdes elva personer för människohandelsliknande brott och två personer för människohandel med sexuella ändamål.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Rederierna tackar nej till samarbete mot trafficking

Offer för människo-handel kommer till Sverige med färjorna från östra Europa. Organisationen Ecpat försöker stoppa människohandel. De vill informera på färjorna. Men rederierna vill inte samarbeta med Ecpat. Varje år kommer cirka 400-600 människor till Sverige som offer för människo-handel. Människohandel kallas även trafficking.

Rederier nobbar traffickinginfo

Passagerarfärjorna är ett av de vanligaste transportsätten för att föra traffickingoffer från Östeuropa till Sverige. Men trots det vill inte rederierna ens ta emot gratis information om problemet från Ecpat.

Företag föreslås kunna straffas för miljöbrott

Åtala företag som begår miljöbrott istället för att leta efter ansvar hos anställda. Det föreslår miljöpartiet i en motion. Enligt partiet skulle det leda till att fler miljöbrott klaras upp, och förslaget får stöd av miljöåklagare.

Tysk miljöorganisation ställer Vattenfall till svars

En tysk miljöorganisation demonstrerade i onsdags utanför Vattenfalls kontor vid Birger Jarlsgatan i Stockholm. Miljöorganisationen kräver att Vattenfall avstår från kolutvinning i den tyska orten Lacoma.

Stockholms Fria

TV4 vill sända politisk reklam via Finland

TV4 sänder sin nya kanal TV4 Fakta från Finland och kommer därmed runt de svenska reklamreglerna. Från Finland tillåts TV4 att sända både alkoholreklam och reklam med politiska budskap.
- Vi kommer att sända alkoholreklam efter klockan 20 och kan tänka oss att sända reklam med politiska budskap, säger Göran Ellung, informationsdirektör på TV4.

© 2025 Fria.Nu