• Etienne Glaser, Masa Dakic och Jelena Stupljanin i den klaustrofobiska föreställningen Alice.
Stockholms Fria

Alicearna vet inte vart de ska vända sig

Titeln Alice syftar förstås på Lewis Carrolls underliga drogtripp Alice i underlandet som genom Disneys tveksamma förtjänst främst för tankarna till barnfilmen. Till det ambitiösa projekt som nu spelas på Stockholms stadsteater är barn förhoppningsvis portade.

Dramatikern Biljana Srblanovic har skrivit en egen obehagligt klaustrofobisk version där berättelsen liksom fastnar i historiens första del. Ingen kommer vidare och ingen kommer ut. Två systrar vaknar upp utan att veta var de är eller hur de kom dit. Hålet i denna saga visar sig leda till inget annat än sadism och död.

Regissören Alexandar Popovski, nyligen tillträdd konstnärlig ledare för nationalteatern i Skopje, jobbar med ett förtätat scenrum där videoprojektioner på tre väggar krymper avståndet till skådespelarna men även avståndet dem emellan. Det stängda rummet är inte bara ett avgrundsdjupt symboliskt hål, utan ett högst påtagligt mentalt och fysiskt hål. Små kameror finns utplacerade runt om bland scenens stubbar och i det stela metallträd som står centralt placerad. Vi ser dem inte, men när extrema närbilder projiceras upp flyttas scenen närmare publiken. Bakom varje hörn lurar kanske ett öga som avslöjar. Snart vet man inte var man ska vända blicken; till det lilla verkliga men frånvända, eller det påtagliga uppförstorade men artificiella. Någon försöker manipulera med perceptionen. Detta fungerar utmärkt med berättelsen som sådan. Alicearna vet inte var de ska vända sig för att slippa undan övergreppen. Bakom varje hörn lurar en annan sida av förgriparen. De vaggas i trygghet av samma hand som slår dem.

Projektet Alice består av en svensk-serbisk ensemble. De två Alicearna tolkas utmärkt av Jelena Stupljanin och Marija Dakic. Sinsemellan talar de serbiska. Med Etienne Glaser talar de engelska, som i sin tur svarar på svenska. När det behövs projiceras översättningar på väggarna runt om. Detta format är mycket bra, texten växer och de lösryckta meningarna som lyser på väggen får ny innebörd. Språken kläs av och ord, grova som ljuva, måste omtolkas. Liksom i underlandet är inget vad det verkar. Men man kan vara säker på att verkligheten är värre.

Fakta: 

TEATER: Alice
Regi: Aleksandar Popovski

Manus: Biljana Srbljanovic

I rollerna: Etienne Glaser, Åsa Simma, Jelena

Stupljanin, Marija Dakic, Milica Jovanovic

Spelplats: Kulturhuset/Hörsalen Stockholm,

Skandiascenen Uppsala, Norrlandoperan Umeå.

Produktion: Intercult i samarbete med Atelje

212 i Belgrad

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Park Chan-wooks hjärtskärande film

Old Boy - Hämnden har en missvisande undertitel. Hämnden i bestämd form singularis beskriver inte närmelsevis det korrekta antalet, även om de inte kommer i närheten av antalet i Park Chan-wooks tidigare Hämnarens resa där i princip alla filmens karaktärer faller offer för någon annans hämnd. Men hämnd är också vad de båda filmerna handlar om, ren, obefläckad och riktigt elak. Filmerna är de första i en planerad trilogi - på temat hämnd.

Stockholms Fria

Alla tycker lika om Hollywood

Festivalens spotlight riktas i år mot japansk anime, animerade filmer i mangastil. De har redan en enorm publik i hemlandet - vid förra årets Oscarsgala knäpptes Disney på näsan av Miyazakis Spirited away. Ett tecken i tiden? Det kan därför tyckas lite märkligt att inte fler än tre filmer visas, nu när man vigt en egen sektion till deras ära. Men det visar sig att man har valt kvalitet framför kvantitet. Det är tre representativa och mycket bra anime.

Stockholms Fria

Psykotiska dramer och masjävlar på den femtonde filmfestivalen

Så har Stockholms Filmfestival dragit igång för femtonde gången. Och festivalen har minsann växt till sig. Från 1990 års lyckträff med öppningsfilmen Wild at heart av David Lynch, och gäster som Roger Corman (det var trots allt en nystartad undergroundfestival), till årets besök av Oliver Stone, och kanske mer väntade Todd Solondz (det är trots allt fortfarande en etablerad undergroundfestival).

Stockholms Fria

Med lust att skapa något vackert

Claire (Lola Naymark) bor i en liten stad på nordfranska landsbygden. Hon blir med barn men vill hålla det hemligt samt adoptera bort barnet. Hennes passion är att brodera och hon kommer i kontakt med Madame Mélikian (Ariane Ascaride) som broderar för haute couturen i Paris, och som precis förlorat sin son i en motorcykelolycka. De blir vänner och stöd åt varandra i sina livskriser.

Stockholms Fria

Dokumentär om en familjs splittring

Om man vill kan man se många bra dokumentärfilmer på bio just nu. Vid sidan av hårt lanserade Fahrenheit 9/11 och Supersize me visas också Oscarsbelönade The fog of war och utmärkta svenska Armbryterskan från Ensamheten. Till detta sällskap sällar sig nu den kanske mest uppseendeväckande Capturing the Friedmans.

Stockholms Fria

© 2025 Fria.Nu