Fria.Nu

Rolig och icke-bombastisk opera

KULTURKRÖNIKA. Det är inte så att jag är någon helfrälst operafantast. Jag uppmärksammar vad som går men tar mig inte så ofta dit, för om sanningen ska fram så blir ofta totalintrycket lite för bombastiskt för mig.

Men Livet med en idiot gjorde mig nyfiken och jag blev inte besviken. Uppsättningen på Malmö Opera och Musikteater är verkets nordiska premiär, operan hade sin urpremiär i Amsterdam, 1992, strax efteråt dog kompositören Alfred Schnittke, drygt 60 år gammal. Både han och mannen bakom librettot Viktor Jerefejev föddes och växte delvis upp i Sovjetunionen. Jerefejev räknas som en av de mer betydande ryska författarna av idag och det var hans historia som kom först och inspirerade Schnittke till att göra en opera av den.

Historien tilldrar sig i Sovjet, där berättelsens jag på grund av en mindre förseelse på jobbet har blivit dömd att hämta en idiot att ta med sig hem och behålla där. Han hittar Vova, men det var inget bra val, för Vova, ställer till allmän oreda, förför både jag och frun för att avrunda med att klippa huvudet av frun och dra med ett ljudligt äsch. Det enda ordet som Vova, yttrar, alltså sjunger under de 90 minuter operan varar.

Det är en rolig historia och långt ifrån bombastisk. Scenrummet i den inledande scenen har elkablar som hänger ner från taket, fruns underklänning är solkig, deras hem är både vanligt och stökigt. De sjunger på svenska och språket är ganska mustigt, ett av Jerefejevs kännetecken.

Jag uppskattade körens skiftande attribut som på ett tydligt sätt bar fram historien. När det gäller sångprestationer vill jag särskilt nämna Susanne Elmark i rollen som frun. En sopran med högt register vars röst var bara vacker, inte det minsta skrikig. Och att slutligen låta en av huvudpersonerna i en opera bara sjunga äsch, det är faktiskt rätt kul.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

SFI i Malmö dyrt

SFI del 1. Svenska för invandrare, SFI, är nödvändigt om nya svenskar ska kunna jobba och bo här. Och det ska få kosta, men i Malmö kostar det nästan fyra gånger så mycket som i grannkommunen Lund. Vad beror det på?

Frihet under ansvar i lyckad verksamhet

Greta är 77 år, bor mitt i 'käppastan', eller Västra Innerstaden, i Malmö. Hon är reumatisk och dement, men kan bo kvar hemma i sin gamla lägenhet eftersom hon får vård av ett särskilt demensteam. En verksamhet som Västra Innerstaden drivit i två år med gott resultat.

Svårt att bli berörd

KULTURKRÖNIKA. En betraktelse över veckan som gått. Om att inte släppas in och att försöka passa in.

Vägen via Chokladfabriken

KULTUR. Skånes Fria tidning fortsätter att svepa över kulturlivet, där vi tittar både bakåt och framåt. Idag tar vi vägen via Chokladfabriken i Malmö.

© 2025 Fria.Nu