Vägen via Chokladfabriken
KULTUR. Skånes Fria tidning fortsätter att svepa över kulturlivet, där vi tittar både bakåt och framåt. Idag tar vi vägen via Chokladfabriken i Malmö.
Man kan göra svepet över Malmös kulturliv lätt för sig, genom att ta fasta på de olika kulturella aktörer som vid ett eller annat tillfälle varit på väg in i Chokladfabriken, för det gäller nästan alla aktörer, lite tillspetsat.
Chokladfabriken, är egentligen ett helt kvarter av olika byggnader som växte fram under Mazetti. Malmö köpte detta av finska Fazer i juli 1997 och i december 1997 kom ett förslag att ombilda det till ett så kallat kulturtorg. Det var dåvarande socialdemokratiska kulturkommunalrådet respektive byggkommunalrådet som lämnade in en motion som så småningom antogs. Enligt den skulle kvarteret öppnas inåt och rymma en mängd verksamheter, från lätt industri till kultur och utbildning samt till kommers. Förslaget hade kontinentala förebilder och kändes väldigt osvenskt.
Härligt, tyckte många. Men det hade redan börjat röra på sig i Chokladfabriken, det var många kulturarbetare som kastat lystna blickar på ett stort tomt fabrikskomplex mitt i stan. Den fria gruppen Dramatiska Teater Kompaniet (DTK) var de som gjorde slag i saken och hyrde delar av komplexet billigt, direkt från finska Fazer.
De spelade teater och hade chokladinfluerade spektakel, det senare var nog oundvikligt när kakaopulvret som legat stilla på gamla rör i nästan 30 år började röra på sig och åter fyllde fabrikslokalerna med en doft av choklad.
Men fria grupper uppstår och försvinner eller omvandlas, och så blev det även den här gången. Ocean bildades, de ville samla olika konstarter och fick loss en miljon i statliga pengar genom dåvarande kulturdirektören Bengt Skoog.
- Sedan blev det olika utredare, det tillsattes styrgrupper och det var väldigt oklart vem som hade ansvaret, säger Märta Lünner.
Hon har varit med i processen i alla år som berörd kultursekreterare, men hon suckar medan hon bläddrar fram och tillbaka i sina pärmar för att försöka hjälpa mig att få klarhet i vad som faktisk har hänt och varför. Många turer blev det.
Kommunalrådet Agneta Eriksson fick kulturen på sin lott, men var även ansvarig för skolan. Nu har kulturfrågorna gått över till Lynn Ljungberg, som i sin tur även har fritidsfrågor
- Vi lade fram ett förslag i december 1999. Enligt detta skulle det inrättas ett Kulturtorg, med en publik del som betonade ljud, bild och rörelse; en skapande del med arbetsytor för kreativa människor och konstnärsateljéer för utländska stipendiater; samt en allmän mötesplats. Vi bjöd samtidigt in det fria kulturlivet till att komma med förslag om vad de skulle kunna tänka sig att göra där.
- Reaktionen från kommunen blev ett jaha, börjar hon och redogör sedan för alla turer med nya utredningarna, olika förslag, intressenter, reservationer, nya utredningar etcetera som slutligen utmynnat i att: Skånes Dansteater ska få en fast scen, kulturföreningen Inkonst (nu belägen vid Folkets Park) ska driva en musikscen, Plan två ska studieförbunden ta hand om och på plan 3-4 kommer det att bli ett Inter Arts Center, som de konstnärliga högskolorna ska ta hand om, bland annat kommer Teaterhögskolan att flytta sin elevscen dit.
Slutresultatet är väl inte helt fel men det har ju hållit på sedan 1997. Och då talar vi bara om hörnet Friisgatan/Bergsgatan. Det motsatt hörnet där Ocean huserade (Brygghuset) är sålt. Kulturskolan och Kulturkansliet har hand om den delen som vetter mot Bergsgatan, det finns bostäder i delen mot Södra Skolgatan. Kvar är alltså bara det så kallade Pålssonhuset, som byggdes så sent som på sextiotalet.
Det bidde liksom en tumme av allt det där man trodde för länge sedan. Och de olika kulturaktörerna som varit på väg in har för länge sedan löst sina behov på något annat sätt.
- Vi har ingen formulerad kulturpolitik, säger kultursekreterare Märta Lünner.
Och det får vi nog skäl att återkomma till i Skånes Fria Tidning.
