SFI i Malmö dyrt
SFI del 1. Svenska för invandrare, SFI, är nödvändigt om nya svenskar ska kunna jobba och bo här. Och det ska få kosta, men i Malmö kostar det nästan fyra gånger så mycket som i grannkommunen Lund. Vad beror det på?
SFI kostar 75600 kronor per heltidsstuderande och år i Malmö, i Lund är motsvarande siffra 17900. I Malmö blir bara 34 procent av eleverna godkända mot 43 procent i Lund.
Men det kan bli ännu dyrare, en tiondel av alla kommuner har högre kostnader än 75000 kronor samtidigt som en tiondel av kommunerna har lägre kostnader än 17000 kronor per år.
- Men Malmö är ju en svår stad har jag förstått. Man läser ju mycket om Malmö och invandringen, säger Ulf Schwartz, statistikern på Skolverket som tillhandahållit siffrorna ovan vilka är de färskaste som finns.
Han beklagar att han inte kan förklara vad som är dyrt var, eftersom alla uppgifter gällande SFI handlar om totalkostnad, ingenting är specificerat som det är i till exempel grundskola och gymnasieskola.
Varför är det då så dyrt i Malmö?
- Våra politiker har höga ambitioner och därtill det finns mer i vår SFI, den är integrerad med introduktionen, enligt den så kallade Malmömodellen, säger Alf Mehrlöv, enhetschef för avdelningen integration och arbetsmarknad i Malmö.
Begreppet Malmömodellen återkommer gång på gång när man pratar om SFI, och enligt de vi pratat med i positiva sammanhang. Men vad är det egentligen?
Jo, i korta drag är det SFI-undervisning kombinerad med introduktion och arbetsplatspraktik, enligt den modell som Lernia bedriver i Malmö sedan företaget vann upphandlingen för två år sedan. Centralt enligt denna är den individuella kartläggningen samt den snabba kopplingen till arbete genom praktikplatser.
Lernia i Malmö ville ha själva upphandlingen sekretessbelagd, berättar kommunala tjänstemän för Skånes Fria Tidning, eftersom de såg sitt pedagogiska upplägg som en speciell företagshemlighet. Men så kan man inte göra, alla kommunala upphandlingar är offentliga. Hur som helst verkar de flesta tidningen talat med vara nöjda med Lernia.
- Den stora skillnaden är att Lernia utgår från att även lågutbildade kan gå ut och jobba, säger Tobias Widerberg, introduktionssekreterare i Fosie stadsdel.Han tycker att samarbetet med Lernia fungerar bra i det stora hela.
Den ansvarige för Lernia SFI i Malmö, Jörgen Ahlflod, tycker dock inte att samarbetet med stadsdelarna fungerar så bra utan framhäver i stället samarbetet med arbetsförmedlingen.
- Kunden köper olika paket, ibland blir det dyrare, säger han.
Det är svårt att exakt redogöra för kostnaderna för SFI idag eftersom statistiken släpar efter ett par år om man får den via Skolverket. Dessutom visar siffrorna på en hel del avhopp från utbildningen.
- Många grupper som bor här har låg utbildningsnivå från hemlandet, berättar Alf Mehrlöv. Det säger sig självt att det tar längre tid för en analfabet att lära sig svenska än en högutbildad men vi har för många avbrott, 40 procent det senaste halvåret. Vi kommer att göra en fullständig genomgång av vår introduktion på uppdrag från kommunstyrelsen, säger Alf Mehrlöv.
Gunilla Håkansson sitter som rektor för SFI på kommunens avdelning för arbete och integration och berättar för mig att Lernia har 1300 platser i Malmö. Hon oroar sig för att det kan finnas brister i rapporteringen, men ännu mer oroar hon sig för att det är en sådan hög andel avbrott.
- Jag ska kontakta integrationsverket och be om pengar för att göra en analys, säger hon.
Men varför är det så hög andel avbrott? Göran Palm, ansvarig på arbetsförmedlingen för nya invandrare, en specialförmedling som tar hand om de nyanlända de första tre åren, har en förklaring:
- Många avbrott handlar om att folk får barn. Och sjukskrivningar, en del mår ju inte jättebra om de fått vänta länge på uppehållstillstånd, säger han. Avbrotten handlar ganska ofta om att de ska vara hemma med barn, det kan man ju inte säga något om. Kvinnorna har ju huvudansvaret för barnen och hemmet även här i Sverige.
De klagomål Skånes Fria Tidning hör om Lernia handlar mest om att det ligger långt bort, ute i Fosie, det tar en timme att åka dit med buss från Lindängen enkel väg. Och de ska vara i skolan sex timmar om dagen, det kan bli ganska långa dagar för småbarnsmammor, säger Tobias Widerberg, introduktionssekreterare i Fosie stadsdel.
Skulle det inte kunna fungera med flera mindre enheter då?
- Det blir dyrt med många små stationer och man måste i dagens samhälle vara beredd på att vara borta från hemmet tolv timmar per dag, säger Göran Palm.
Och det är säkert sant, men undertecknad känner personligen ett antal svenskar som inte är beredda på fyra timmars resväg per dag och de är inte ens småbarnsföräldrar.
Malmömodellen har bara funnits i två år och det betyder att de som gick ut i våras borde vara de första som gått ut enligt den nya modellen. Hur har det gått för dem? Jag måste återvända till Lernia.
- Av de 500 som slutade i våras gick 23 procent vidare till arbete och 57 procent till vidare studier. Att så många som 80 procent är självgående är en pluseffekt för kunden, berättar Petra Hammar på Lernia.
Lernia vet detta eftersom de skickade ut en enkät i våras, och av dem som då slutade svarade 392 på enkäten.
Det är svårt att säga mer än så här, men Malmömodellen börjar sprida sig över landet. Den uppfattas som ett lyckat projekt för att integrera och få invandrare i arbete enligt dem Skånes Fria Tidning talat med. Om den verkligen är det får framtiden utvisa.
Fotnot: Introduktion betyder att slussa in den nyanlände i samhället. För att kunna möta alla för oss självklara institutioner som arbetsförmedlingen, stadsdelen, vårdcentralen med mera. Lernia har vävt in detta i undervisningen och deras introduktionsprogram varar under ett år, medan stadsdelarna är
ansvariga för att övervaka att introduktionen fungerar, detta ansvar har de under tre års tid. Introduktionssekreteraren är den enskildes kontaktperson och övervakar att introduktionen fungerar.
Nästa avsnitt: Nästa vecka kan ni läsa om hur det är att gå SFI-utbildning i en liten kommun.
Malmömodellen
Malmömodellen är uppdelad i fem olika program som kostar olika mycket. Heltidsstudier är 30 timmar i veckan, men hur mycket av detta som är SFI varierar.
Program 1 vänder sig till kortutbildade och analfabeter, med mindre än nio års skolgång. De är i skolan 16-20 timmar i veckan och det kostar cirka 1000 kronor per person och vecka.
Program 2 är för dem med minst nio års skolgång, med eller utan yrkesbakgrund. Heltid 30 timmar i veckan kostar 1500 kronor per person och vecka.
Program 3 riktar sig till dem med minst gymnasial utbildning, eventuellt med färdig högskoleexamen. Heltidsutbildningen kostar här mellan 1500 och 1800 kronor i veckan, utom för en viss specialgrupp, traumatiserade, som läser alternativ SFI 20 timmar i veckan. Deltagarna här kommer egentligen från alla olika program och deras utbildning kostar drygt 2000 kronor per vecka.
Program 4 vänder sig till invandrare över 60 år, undervisningen är tio timmar per vecka och kostar 870 kronor per deltagare och kursvecka.
Program 5 är riktigt dyrt, det vänder sig till syn- och hörselhandikappade och kostar 4500 kronor per kursdeltagare och vecka men å andra sidan har Malmö stad inte mer än 10 platser.
Program 6 slutligen är ren SFI, antingen 6 timmar i veckan på kvällstid, då kostar det 228 kronor per vecka eller tjugo timmar per vecka dagtid för en kostnad av 760 kronor.
Grovt räknat går ungefär en tredjedel av SFI-eleverna på program 1, en tredjedel på program 2 och en tredjedel på program 3, flest elever har dock program 2.