Tokyo Style-festivalen med Keiji Haino som kultgestalt
'Vi har aldrig haft så här mycket folk förut', säger en stolt arrangör. Säkert 150 förväntansfulla entusiaster trängs inne i ett svettfuktigt kvavt Fylkingen, en inte helt vanlig syn.
KONSERT: Keiji Haino Fylkingen (The Nursery)
Anledningen är celebert besök från Japan av noise-gitarristen Keiji Haino, arrangerat av föreningen The Nursery inom ramen för den pågående Tokyo Style-festivalen. Det skulle inte vara en riktig Japan-festival utan en noise-artist. Genren är idag lika japansk som sushi, och Keiji Haino är den idealiske representanten att gästa Stockholm.
Han är en av de legendariska avantgardisterna, i det närmaste okänd utanför en inbiten krets, men verksam sedan i början av 1970-talet och med närmare 100 skivsläpp bakom sig i olika konstellationer. Psykedelika, drone och improvisation baserad på våldsamt distad gitarr är Hainos kännetecken. Kombinera det med primalskrin i lätt ritualistiska eller seansliknande framföranden, så har man ungefär ringat in Hainos musik.
På Fylkingen ger han ett nära två timmar långt set fyllt av remarkabel intensitet. Med hans spastiska kroppsrörelser, den veritabla ljudväggen av oväsen och vrålande blir det bitvis så laddat att håret reser sig. Ändå är det bara gitarr han spelar, filtrerad genom en bunt effektpedaler och en sequencer. På skiva kan Haino vara både upprepande och statisk, men på scenen är han mer av en ångvält, en gitarrens Peter Brötzmann.