Nu börjar lågprissäsongen på Europas järnvägar
Unna sig att drömma hundra mil genom Europa, sjunger Lars Winnerbäck. Kanske var det tågluff han tänkte på? Nu börjar lågsäsongen vilket gör att interrailkorten är billigare samtidigt som det är lättare att få plats på tågen. Frias skribent Elin Lindman gav sig av på en septemberluff i Östeuropa.
”No more sleepingtime Elin, coffee you drink?” Är orden som den stressade men hjärtliga konduktören väcker mig med på morgonen när vi närmar oss Budapest på nattåget från Berlin. Han räcker mig sedan mitt Interrailpass, en plastmugg med kaffe och en croissant. Något som tydligen är standard på ungerska nattåg men som för mig kom som en fin överraskning efter en natt på en mycket smal sovbrits i en sliten men charmig kupé delad med tre andra vuxna, två barn och en bebis. I kupén intill har några tjugoåriga tågluffare spelat gitarr inpå småtimmarna.
Nej, tågluffa är inte alltid det bekvämaste sättet att resa. Men lyckligtvis finns det andra goa saker i livet än bekvämlighet och den romantiska bilden som finns av tågluffande; möten med andra resenärer, de spontana infallen, det sköna meditativa tillståndet av att stirra ut genom ett tågfönster är saker som gör resan värt det.
Det finns tre saker som gör det mer aktuellt än någonsin att tågluffa. Miljöhänsynen som ger många av oss en klump i magen när vi tagit det där 25 euros flyget till Malaga. Sen har SJ det senaste året infört lågsäsongspriser under vinterhalvåret som ger 15 procent rabatt på interrailpassen. Dock måste de köpas nu inom september månad. En annan sak som gör tågluffandet mycket enklare nu är att det finns en interrailapp som även fungerar offline. Den ger bra information om tåglinjer, tider, valutor och om det krävs platsbiljett på det tåg en tänkte kasta sig på i all hast.
Det finns olika interrailkort till olika priser, kort för ett enda land och det finns kort för att upptäcka hela Europa under en månad. Jag har själv valt ett kort som ger mig 10 resdagar under 22 dagar. När jag köpte mitt pass fick jag med en karta över Europa och alla olika tåglinjer som fick det att ropa k-o-m i mitt luffareblod. Passet ger även rabatt på vissa bussar och båtar samt hostel. En översikt över alla förmåner kommer med i en broschyren när du köper passet. Vissa bokar sin rutt i förväg med både sittreservation och hostel. Andra tar det helt spontant och ser vilka tåg som går och bestämmer sig på stationen. Några bor på hotell medan andra coachsurfar sig fram. En platsreservation på nattåg kostar från 5 till 17 euro beroende på standard. Europas snabbtåg kräver nästan alltid reservation så genom att välja mindre tåglinjer kan du spara en slant.
Rachel Crier och Kate Dawson från England är ute på tågluff i tre veckor. De startade i Rom och har Paris som slutdestination. När jag möter dem sitter de på Budapest tågstation och väntar på ett tåg som vid lunchtid ska ta dem till Wien.
– Vi har nu haft två väldigt fina veckor, vår rutt är ganska planerad men samtidigt har vi luckor för att kunna vara spontana. Till exempel hade vi inte planerat att hamna i Budapest. Men det är vi jätteglada för särskilt efter i går kväll då vi var på ett spa som också är en nattklubb. Det var ett häftigt ställe!
De har valt att tågluffa för att det är ett billigt sätt att se mycket på liten tid och skulle gärna göra om det en annan gång.
– Särskilt på nattågen är det lätt att träffa andra trevliga resenärer att hänga med, säger Kate Dawson.
På sträckan mellan Köpenhamn och Berlin sitter jag och pratar med en engelsk dam som ska till Tyskland för att kolla upp en gammal förälskelse. Jag blir själv förälskad i Berlins skitiga skönhet som alltid när jag är där. Min egen slutdestination är Grekland men det är först om två veckor, får se vart jag hamnar innan dess.