Stockholms Fria

Kärlek, drömmar, sex och politik

Om man älskar film och med vemod betraktar filmindustrin och dess marknadsinriktade kompromisser med konstnärlig kvalitet, kan man älska Dreamers för dess lovsång till filmens livsomstörtande kraft. I en verklighet där filmskapares visioner klipps sönder av målgruppsmedvetna filmbolagsbossar, och där en Oscar eller Guldpalm betraktas som en PR-framgång, är det lätt att sälla sig till filmens huvudpersoner och oförbehållslöst leva film.

I Paris 1968 fick franska cinematekets grundare och chef, Henri Langlois, sparken av ägaren staten. Detta orsakade enorma proteststormar och var en av händelserna som bidrog till de massiva demonstrationer som slutligen förorsakade undantagstillstånd.

I detta Paris, faktiskt utanför grindarna till det stängda Cinemateket, träffar en ung amerikansk student, Matthew, tvillingarna Theo och Isabelle. De blir vänner, och snart flyttar Matthew in i tvillingarnas lyxvåning, som föräldrarna flytt. Där spenderar de dagarna med att diskutera film, kultur och politik.

Bernardo Bertolucci lyckas förmedla den oförställda tron på konstens möjligheter, och övertygelsen att det går att förändra världen. Trions entusiasm och hängivenhet är smittsam och upplyftande.

Men Matthew förälskar sig i Isabelle, vilken i sin tur lever i ett komplicerat, antytt incestuöst, förhållande till sin bror. Det som börjar med flirtar övergår snart i sexuella sanningslekar som slutar illa. Och balansen rubbas, även filmens. För här flyttar Bertolucci fokus från en kulturrevolution till en mer spekulativ sexuell revolution, det blir platt och gubbsjukt. Han älskar sin storbröstade kvinnliga skådespelare och exponerar henne från alla vinklar. För att det inte ska bli ensidigt får vi även se de manliga skådespelarnas kukar ogenerat dingla fritt. Men det som var radikalt och spännande med sex då, är det inte längre. Men de radikala idéer och tankar kring konst och politik som i slutet av filmen hamnar i skuggan av omotiverat nakna kroppar, är det fortfarande.

Om vi bara fått mer av dessa drömmar.

Elias Berglund

Regi: Bernardo Bertolucci

Manus: Gilbert Adair (även romanförlagan)

I rollerna: Eva Green, Louis Garrel, Michael Pitt

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Alicearna vet inte vart de ska vända sig

Titeln Alice syftar förstås på Lewis Carrolls underliga drogtripp Alice i underlandet som genom Disneys tveksamma förtjänst främst för tankarna till barnfilmen. Till det ambitiösa projekt som nu spelas på Stockholms stadsteater är barn förhoppningsvis portade.

Stockholms Fria

Park Chan-wooks hjärtskärande film

Old Boy - Hämnden har en missvisande undertitel. Hämnden i bestämd form singularis beskriver inte närmelsevis det korrekta antalet, även om de inte kommer i närheten av antalet i Park Chan-wooks tidigare Hämnarens resa där i princip alla filmens karaktärer faller offer för någon annans hämnd. Men hämnd är också vad de båda filmerna handlar om, ren, obefläckad och riktigt elak. Filmerna är de första i en planerad trilogi - på temat hämnd.

Stockholms Fria

Alla tycker lika om Hollywood

Festivalens spotlight riktas i år mot japansk anime, animerade filmer i mangastil. De har redan en enorm publik i hemlandet - vid förra årets Oscarsgala knäpptes Disney på näsan av Miyazakis Spirited away. Ett tecken i tiden? Det kan därför tyckas lite märkligt att inte fler än tre filmer visas, nu när man vigt en egen sektion till deras ära. Men det visar sig att man har valt kvalitet framför kvantitet. Det är tre representativa och mycket bra anime.

Stockholms Fria

Psykotiska dramer och masjävlar på den femtonde filmfestivalen

Så har Stockholms Filmfestival dragit igång för femtonde gången. Och festivalen har minsann växt till sig. Från 1990 års lyckträff med öppningsfilmen Wild at heart av David Lynch, och gäster som Roger Corman (det var trots allt en nystartad undergroundfestival), till årets besök av Oliver Stone, och kanske mer väntade Todd Solondz (det är trots allt fortfarande en etablerad undergroundfestival).

Stockholms Fria

Med lust att skapa något vackert

Claire (Lola Naymark) bor i en liten stad på nordfranska landsbygden. Hon blir med barn men vill hålla det hemligt samt adoptera bort barnet. Hennes passion är att brodera och hon kommer i kontakt med Madame Mélikian (Ariane Ascaride) som broderar för haute couturen i Paris, och som precis förlorat sin son i en motorcykelolycka. De blir vänner och stöd åt varandra i sina livskriser.

Stockholms Fria

© 2025 Fria.Nu