Krönika: Israels behov av Auschwitz

Konstnären Carl Michael von Hauswolffs verk Memory works ställer frågan om Förintelsens offer någonsin kan tillåtas vila, skriver Lasse Ekstrand i en krönika.

Fria Tidningen

Välkommet avsteg från den rätta vägen

Recension

När gick du senast vilse? I sin nya bok föreslår Rebecca Solnit att vi oftare borde stå utan vägvisare, både geografiskt och existentiellt. Lasse Ekstrand har läst den och saknar känslan av att vara lite lost.

Fria Tidningen

Den döda arbetarrörel(s)en

Arbetarrörelsen med Socialdemokraterna i spetsen har på punkt efter punkt backat från visionerna. Varför? Lasse Ekstrand föreslår en psykologisk förklaring. 

Fria Tidningen

Självupplösning i Richterland

Recension

Dresdenfödde konstnären Gerhard Richters 50-åriga karriär summeras nu på Neue Nationalgalerie i Berlin. Lasse Ekstrand bländas av mångsidigheten och anar en pessimism över det mänskliga uttryckets inneboende begränsningar.

Fria Tidningen
Debatt
:

Den professionella själens fängelse – medarbetarskapet

Organisationens väl och ve tar över våra arbetsliv. I samhällsandan vilar det påbudet att vi ska kliva tillbaka från vara professioner och istället leverera det som beordras. När dina egna överväganden och beslut är snarast ett hot, är nästa steg maktlöshet och självförakt, skriver Lasse Ekstrand som har undervisat i organisationsteori i mer än trettio år.

Fria Tidningen
Debatt
:

Förflackningen fortsätter

REPLIK: DET FRIA UNIVERSITETET Med kännedom om bråkstaken Thorild är det frestande att läsa devisen i Uppsala som munter ironi. Han som av universitetsledningen deporterades till Greifswald. Jag har besökt hans grav i Neuenkirchen utanför staden, visat min respekt för en verklig fritänkare.

Fria Tidningen
Debatt
:

Sökes: Det fria, kritiska universitetet

UNIVERSITET OCH UTBILDNING Mecenat efterlyses. Kanske excentrisk riskkapitalist. Någon driftig och öppen själ, inte ”outside the box”, utan ”without a box”. Tyvärr har jag tappat bort Hugo Stenbecks telefonnummer, annars skulle jag pröva där. Det är ju grabben hela dan det.

Fria Tidningen

Ett öppet sår i efterkrigskonsten

Förra gången jag besökte detta galleri, med dess avskalade, nästan kylslagna arkitektur, visades uteslutande tysk konst (av någon anledning ingen nazistämplad sådan) och punkt sattes vid 1945. De båda världskrigen kastade sina blodiga skuggor inuti verken, det var ofrånkomligt att de gav sammanhanget som konstnärerna inte kunde ställa sig utanför.

Fria Tidningen

Sidor

© 2025 Fria.Nu