Allkonstnär i ständig förändring
Mångfacetterade Bowie porträtteras i stor utställning i Berlin.
Normbrytande nyheter
Mångfacetterade Bowie porträtteras i stor utställning i Berlin.
Konstnären Carl Michael von Hauswolffs verk Memory works ställer frågan om Förintelsens offer någonsin kan tillåtas vila, skriver Lasse Ekstrand i en krönika.
När gick du senast vilse? I sin nya bok föreslår Rebecca Solnit att vi oftare borde stå utan vägvisare, både geografiskt och existentiellt. Lasse Ekstrand har läst den och saknar känslan av att vara lite lost.
Arbetarrörelsen med Socialdemokraterna i spetsen har på punkt efter punkt backat från visionerna. Varför? Lasse Ekstrand föreslår en psykologisk förklaring.
Neue Nationalgalerie med avskalad arkitektur i stål och glas tillhandahåller ett särdeles väl läm
Dresdenfödde konstnären Gerhard Richters 50-åriga karriär summeras nu på Neue Nationalgalerie i Berlin. Lasse Ekstrand bländas av mångsidigheten och anar en pessimism över det mänskliga uttryckets inneboende begränsningar.
Organisationens väl och ve tar över våra arbetsliv. I samhällsandan vilar det påbudet att vi ska kliva tillbaka från vara professioner och istället leverera det som beordras. När dina egna överväganden och beslut är snarast ett hot, är nästa steg maktlöshet och självförakt, skriver Lasse Ekstrand som har undervisat i organisationsteori i mer än trettio år.
REPLIK: DET FRIA UNIVERSITETET Med kännedom om bråkstaken Thorild är det frestande att läsa devisen i Uppsala som munter ironi. Han som av universitetsledningen deporterades till Greifswald. Jag har besökt hans grav i Neuenkirchen utanför staden, visat min respekt för en verklig fritänkare.
UNIVERSITET OCH UTBILDNING Mecenat efterlyses. Kanske excentrisk riskkapitalist. Någon driftig och öppen själ, inte ”outside the box”, utan ”without a box”. Tyvärr har jag tappat bort Hugo Stenbecks telefonnummer, annars skulle jag pröva där. Det är ju grabben hela dan det.
Förra gången jag besökte detta galleri, med dess avskalade, nästan kylslagna arkitektur, visades uteslutande tysk konst (av någon anledning ingen nazistämplad sådan) och punkt sattes vid 1945. De båda världskrigen kastade sina blodiga skuggor inuti verken, det var ofrånkomligt att de gav sammanhanget som konstnärerna inte kunde ställa sig utanför.
© 2025 Fria.Nu