Sjukvårdspersonal blir sjuka av jobbet
Tung arbetsbörda, stress och påfrestande patientrelationer gör att sjukvårdspersonal drabbas av ohälsa. Ändå gör bara hälften av sektorns arbetsköpare ordentliga riskbedömningar av den psykosociala arbetsmiljön.
Arbetsmiljöverket har i en ny undersökning granskat arbetsköpares förebyggande arbete när det gäller psykosociala frågor. Drygt 200 arbetsplatser besöktes under år 2012, främst inom hälso- och sjukvården. Utav dessa hade nästan hälften, 46 procent, av arbetsköparna undlåtit att göra någon bedömning av de psykosociala riskerna alternativt hade brister i bedömningen.
– Om vi ska kunna arbeta längre upp i åldrarna, något som är en förutsättning för vår välfärd, måste arbetsgivarna arbeta med inte bara den fysiska utan också den psykosociala arbetsmiljön. Psykosociala risker, som stress, är en av de största utmaningarna vi har i arbetslivet i dag, säger Mikael Sjöberg, generaldirektör på Arbetsmiljöverket, i ett pressmeddelande.
Arbetsrelaterad stress är också en av de vanligaste orsakerna till sjukdom som inrapporteras av anställda, och en stor andel av arbetsskadeanmälningarna kommer från sektorerna omsorg, vård och socialt arbete, exempelvis från ålderdomshem och hemtjänst. De vanligaste riskerna, enligt Arbetsmiljöverket, består av hög arbetsbelastning, stress, risk att bli utsatt för hot och våld och påfrestande patientkontakter.
– En brist som vi identifierat är att problemen kan vara kända, men att chefen inte förfogar över åtgärderna på sin nivå. Befogenheter och beslut om resurser finns högre upp i organisationen, och där gör man andra prioriteringar, säger Mikael Sjöberg.
