Debatt


Jonas Sjöstedt (V) • Ann-Margarethe Livh (V) • Sebastian Wiklund (V)
Stockholms Fria

Vi får ett bättre Stockholm utan Förbifarten

Vi behöver bygga fler bostäder i Stockholm och vi behöver mer tunnelbana, spårväg och buss. Så gör vi Stockholm till en bättre stad att leva i, anpassad till både människor och miljö. Men allt detta prioriteras nu ner till förmån för Förbifarten och ökad bilism, menar företrädare för Vänsterpartiet.

Klimatet är den största utmaning vi människor har i dag. För att våra barn och ungdomar ska få en bra framtid måste vi satsa på smarta lösningar för att minska utsläppen. Vänsterpartiet vill bygga ett Stockholm som visar hur vi kan ha en modern stad med bra kommunikationer som inte förstör klimatet.

Men de borgerliga partierna vill istället satsa på Förbifarten, den motorväg som vi vet kommer att ge ökade utsläpp och hindra framtidsinriktade lösningar. De 28 miljarder som Förbifarten kostar kan vi använda till att både bygga 1,2 mil tunnelbana, däcka över en halvmil väg och förverkliga cykelplanen på bara några år. Vi kan få snabbussar med egen fil på Essingeleden och bygga Spårväg syd som knyter ihop Söderort. Allt detta skulle vi kunna göra för de pengar man nu vill satsa på Förbifarten.

De som är Förbifartens största förlorare är de som redan bor i de områden där Förbifarten inte däckas över. Stora delar av Stockholm kommer att bli bullrande motorvägskomplex. Där kommer den dåliga luften och bullret att förkorta liv och skapa en sämre livsmiljö. Särskilt stora är riskerna för barnen. Luften blir farlig att andas in och det konstanta bullret från motorvägen påverkar sömn, blodtryck och hjärta. Det handlar om Skärholmen, Hjulsta med ytläge över Järvafältet till Akalla och Häggvik. Att bo i dessa områdena blir hälsoskadligt och orättvisorna mellan Stockholms olika delar växer än mer.

Hälsoriskerna med att bo nära en motorväg gör att Förbifarten även skulle hindra byggandet av nya bostäder. I ett Stockholm som så väl behöver nya bostäder skulle stora områden bli omöjliga att bygga på.

Om vi istället satsar på tunnelbana, spårväg och överdäckningar gör vi det möjligt att bygga flera tusen nya bostäder med bra luft och goda kommunikationer. För de som bor i områdena är luftens kvalitet en fråga om liv och hälsa. Och med nya bostäder skulle många stockholmare som i dag flyttar mellan andrahandskontrakt och tredjehandskontrakt få sitt första riktigt egna hem.

Just nu minskar biltrafiken och allt fler stockholmare vill bo nära kollektivtrafiken, men Förbifarten motverkar denna positiva utveckling. Forskning visar att satsningar på vägar leder till ökat bilåkande. En kort period efter ett nytt vägbygge minskar trängseln, men snart har allt fler valt att skaffa bil och framkomligheten blir sämre än tidigare. Stockholms trängselproblem löses bättre genom satsningar på kollektivtrafiken.

Förutom att Förbifarten stjäl enorma resurser som skulle kunna användas till kollektivtrafik, så är den i sig själv inte anpassad till kollektivtrafik. Av resenärerna där förväntas 93 procent åka bil och bara 7 procent åka kollektivt. Skälet är att inga särskilt attraktiva busslinjer kan gå på Förbifarten. Detta eftersom den dåliga luften i tunnlarna gör att man inte kan ha hållplatser där och att lämna tunnlarna för att stanna skulle ge alltför långa restider.

Förbifarten innebär att vi betalar 28 miljarder för en motorväg som inte bara försämrar miljön och hindrar bostäder, utan också slukar pengar som kan användas för en bättre kollektivtrafik. Det innebär att de borgerliga partierna totalt kör över resultatet i folkomröstningen, där Stockholmarna röstade för att en del av intäkterna från trängselavgifterna ska gå till kollektivtrafiken.

En motorväg bidrar inte till Stockholms utveckling. Den exporterar buller och dålig luft från innerstan till förorterna. Om vi istället lägger pengarna på kollektivtrafik blir luften bättre och trängseln minskar, samtidigt som vi kan bygga fler bostäder. Och Stockholm skulle visa världen hur en modern klimatanpassad storstad ser ut.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Debatt
:

Fram med skeletten

Tabu kallar vi något som är förbjudet att nämna eller prata om. Ett förbud som grundar sig i samhällsnormer och vad vi anser fult eller skamligt. Dessa tabun kan liknas vid de skelett som många av oss gömmer i våra garderober. Hur allvarliga dessa hemligheter är beror på skelettets natur samt de samhälle vi lever i, skriver veckans krönikör Adam Sjöborg.

Uppsala Fria

© 2024 Fria.Nu