Recension


Call girl
Av Mikael Marcimain

Fria Tidningen

Gripande försvar för sexköpslagen

Call girl känns som en autentisk skildring av hur det såg ut i Stockholm på 70-talet. Men vad säger filmen om vår tid? Kristian Borg ser ett briljant inlägg i debatten om sexköpslagen.

När detta skrivs har det mesta redan sagts om Call girl: fantastiskt foto av Hoyte van Hoytema, som upprepar bedriften från Tinker, tailor, soldier, spy; etiskt diskutabel i utmålandet av Palme som sexköpare, och otroligt fina skådespelarprestationer av Pernilla August och Viasat film rising star-nominerade Josefin Asplund och Sofia Karemyr.

Men bortsett från att hänga med i nyhetsflödet och få estetiska upplevelser är ögonöppnareffekten det man verkligen borde gå och se den för. För bara 35 år sedan hade vi bordeller i varje kvarter och tusentals kapitalstarka svenska män köpte fattiga kvinnor. Geijeraffären känner många till, men hur många minns eller vill minnas hur det verkligen såg ut på gatorna?

Och så den viktigaste frågan: vad säger Call girl om vår tid?

Jämställdheten har kommit långt, men är under ständig attack. Filmen är ett lysande försvar för den då och då från framför allt nyliberalt håll omdiskuterade sexköpslagen.

Den viktigaste lärdomen av Call girl är att hade sexköpslagen funnits 1976 så hade det förmodligen blivit en omfattande upprensning i maktens korridorer.

Sedan får man inte glömma att dagens bordeller ofta bara är ett knapptryck bort. I vardagsrummet behövs inga Doris Hopp, tjejerna gör jobbet själva – så som dagens flexibla arbetskraft förväntas göra.

I dag har dessutom en stor del av verksamheten flyttat utanför Sveriges gränser. Då är det dags att se över hur juridiken ska kunna hänga med.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Magisk socialrealism med överlevnadstema

Recension

Med ett grynigt, närgånget foto berättar independentfilmaren Benh Zeitlin en olycksbådande saga om den lilla människans kamp mot starka naturkrafter och klimatkrisens hotande apokalyps. Mäktigt, tycker Kristian Borg.

Fria Tidningen

Ett sista koncentrat mänsklig värme

Recension

En fartblind chaufför, en gladlynt sjuksköterska och en rökande doktor – den udda trion utgör ett av staden Sofias mycket få ambulansteam.

Stockholms Fria

Fångar gör lysande Shakespeare

Recension

Caesar måste dö är ett storskaligt kammarspel som utspelas bakom murarna. En mycket hoppfull film, skriver Katarina Andersson.

Fria Tidningen

Om en vidrig storskalig djurindustri

Recension

Dokumentären Canned dreams blottlägger den storskaliga matindustrin och berör på djupet med en rad gripande scener. Martin Holmström har sett den.

Fria Tidningen

© 2025 Fria.Nu