Internationellt samarbete mellan fem mediekooperativ
Fem mediekooperativ från olika länder ingår i den kampanj som tyska tidningen Taz startat upp. Tanken är att skapa ett ekonomiskt och redaktionellt samarbete över gränserna.
Tyska kooperativa dagstidningen Taz, som Fria Tidningen tidigare skrivit om, har tagit initiativ till ett samarbete med mediakooperativ utanför Tyskland. I samband med sitt 20-årsjubileum lanserar tidningen en ekonomisk kampanj för att stödja andra kooperativ.
Samarbetet ska ske både finansiellt och förhoppningsvis även redaktionellt. Målet med det ekonomiska samarbetet är att samla in 100 000 euro tillsammans och sedan dela upp det så att varje tidning får 20 000 euro. Och målet med det redaktionella samarbetet är att så småningom kunna översätta och utbyta artiklar med varandra.
Taz är den största aktören i samarbetet och har tidigare erfarenhet av insamling av pengar både från medlemmar i sitt stödkooperativ och från andra som vill säkerställa en oberoende dagspress i Tyskland.
– Det är ett sätt att ge tillbaka nu när vi har möjlighet, att stödja andra oberoende medier ute i världen. Om människor samarbetar kan man uppnå stora saker, säger Michael Sontheimer, medgrundare av Taz och styrelseledamot i stiftelsen Taz Panter.
Förutom Taz ingår Fria Tidningen, turkiska BirGün, tjeckiska Kulturní noviny och uruguayanska La Diaria i samarbetet.
<h2>>>Läs mer om kampanjen på familjen.fria.nu</h2>