La Diaria vill skapa alternativa sociala relationer
La Diaria vill genom en oberoende medieröst återskapa en grund att stå på för de unga inom vänstern i Uruguay. I dag är den landets näst största dagstidning.
– Vi bevisar att man genom självstyre och oberoende kan uppnå en stabil produkt med hög kvalitet och popularitet.
Det säger Marcelo Pereira, chefredaktör för La Diaria, som är den näst största dagstidningen på den uruguayanska marknaden.
– Vi försöker också utveckla ett samförstånd kring tidningen genom att till exempel stödja kulturella aktiviteter. Det har lett till Café la diaria – Cultural center, som erbjuder en mängd aktiviteter och ett mediabibliotek för våra prenumeranter.
Arbetet med tidningen började 2003, men tidningen började ges ut 2006. Marcelo Pereira kom med i arbetet i början av 2005, när han kontaktades av gruppen, som ville ha hjälp med journalistiska frågor.
– Vi tyckte att Uruguay behövde en ny tidning, oberoende av politiska partier, och som kunde återskapa en grund att stå på för de unga inom vänstern. Den uruguayanska pressen når en liten del av samhället, men är en nyckelfaktor i informationsflödet och opinionen, eftersom de flesta nyheterna kommer från tryckt press och styr vad radion, tv och internetsajter publicerar.
Anledningen att man valde att arbeta i ett kooperativ var ideologiska.
– Vi tänkte att det bästa sättet att skapa alternativa sociala relationer var att bygga dem själva i vårt eget arbete, istället för att bara prata och skriva om en annorlunda värld samtidigt som vi reproducerar det gamla i vårt dagliga liv, säger Marcelo Pereira.
Arbetskooperativet väljer styrelse och ledning och fattar alla större beslut. De som väljer att inte gå med i kooperativet inkluderas också i beslut på många olika nivåer, men med mindre ansvar.
I dag distribueras tidningen på knappt 7 430 olika adresser, varav 6 640 är till prenumeranter. Tidningen säljs i princip inte i tidningsstånd, på grund av distributionssystemet.
– Distributionssystemet ägs av ett privat monopol, och är mycket kostsamt att använda. Vi vill hålla ett lågt pris så att folk har råd att prenumerera. Vi är den första uruguayanska tidningen som organiserat egen distribution och försäljning, i linje med den självorganisering vi förespråkar. Vi var tvungna att utveckla ett system med hemleverans, vilket inte existerade i Uruguay. Det för att vi har en nära relation med våra läsare, vi vet exakt vilka som läser oss och vi gör ofta läsarundersökningar, berättar Marcelo Pereira.
Prioriterade frågor som tidningen skriver om är jämlika sociala relationer, processer för individuellt och kollektivt självbestämmande och decentralisering av makt. Tidningen bevakar hur makten genom att exkludera, underordna och dölja påverkar demokratin. I kulturdelen djupanalyseras olika aspekter av kultur och samhälle, och i sporten kombineras kunskap med sociala aspekter.
– Vi prioriterar också frågor som nästan inte täcks alls i annan media, som information om fackföreningar. Vi har också foto som ett högprioriterat område, och använder dem högst medvetet för deras höga estetiska värde eller för att till exempel skapa förfrämligande effekter.
La Diaria har också, som första tidning i Uruguay, en läsarombudsman vald av läsarna själva.
Vad La Diaria ska göra med pengarna som kommer från samarbetet med Taz vet Marcelo Pereira inte riktigt.
– Det beror på hur mycket det blir. På vår prioriteringslista finns bland annat att köpa ett eget redaktionshus, för att slippa månadshyran. Vi vill också förbättra vår ekonomi för att försäkra oss om vårt oberoende och starta nya projekt som ett månadsmagasin och en digital tv-kanal.
Uruguayanska La Diaria
La Diaria (Den dagliga) ägs av ett mediekooperativ. Gruppen som grundade La Diaria började arbeta för en kollektivt ägd vänsterdagstidning 2003. 2006 kom första numret at tidningen ut. 2010 bildades formellt det kooperativ som driver tidningen i dag. 26 personer är medlemmar i kooperativet.
La Diaria kommer ut fem dagar i veckan. Upplagan är omkring 7 500 exemplar, varav knappt 6 650 går till prenumeranter.