Skånes Fria

Gatutidningen Faktum starkare än Aluma

Det går minst lika bra för Faktum Skåne som det gjorde för Aluma, enligt verksamhetsansvarige Sara Hoegen. Det är svårt att göra en exakt jämförelse, men den nya tidningen når upp till målet om 10 000 sålda exemplar per månad och har troligen något fler försäljare än Aluma hade.

Nu har det gått några månader sedan Faktum Skåne med buller och bång köpte Aluma och ersatte den som Skånes gatutidning. Alumas ägare Comintegras konkurs är ännu inte helt klar, men för de anställda på kontoret och för försäljarna är Aluma inget man tänker så mycket på längre. Exakt vad som hände kommer de kanske aldrig att få veta, men nu siktar de flesta framåt.

Sara Hoegen har jobbat för båda tidningarna och säger att reaktionerna från läsarna på Faktum Skåne mest har varit positiva.

– Försäljarna säger att många gillar den, att den är läsvärd och bred med många roliga saker i. Vi har säkert förlorat kunder som gillat Aluma. Det är en annorlunda tidning, kanske inte lika allvarlig som Aluma var, men försäljarna har inte sagt att läsarna vill ha tillbaka Aluma.

Pelle Jönsson, som började sälja Aluma i augusti 2001 och som brukar stå vid Maxi i Västra hamnen i Malmö, har samma bild.

– Det har mest varit positivt. Jag har förlorat ett par-tre fasta kunder som inte vill ha Faktum, för att de tror att Livets ord ligger bakom, säger han.

I själva verket var det Aluma som anställde Johan Ericson, tidigare marknadschef för Livets ord, som vd och ansvarig utgivare sommaren 2011. Både läsare och redaktionell personal protesterade. Några månader senare gick ägaren i konkurs. Både Pelle Jönsson och Sara Hoegen säger att det var en jobbig period och svårt att få information om vad som hände. Försäljarna fick många frågor om konkursen från sina kunder.

– Jag fick säga: ”Läs tidningen, för jag vet inte mer själv”, säger Pelle Jönsson.

– Det känns bra med Faktum. Det är mer transparent och vi har mycket mer insyn i det som händer, säger Sara Hoegen.

I dag vill hon tänka framåt och inte ägna sig åt de problem hon upplevde med Aluma och dess ägare.

– Egentligen är det avslutat för oss. Vi har beslutat oss för att satsa på Faktum för att vi visste att det här behövdes. Det har varit en extremt arbetsintensiv höst och vi håller fortfarande på att bygga upp verksamheten.

Prioriteten har varit att göra en bra tidning och stötta försäljarna. Marknadsföring, hemsida och sponsring är sådant som inte riktigt fallit på plats ännu men som är på gång. Även innehållet i tidningen kan komma att utvecklas. Lite mer än hälften av tidningen produceras i dag gemensamt för Göteborg och Malmö och resten är lokalt för Skåne. Samarbetet var delvis en nödlösning i stundens hetta – det fanns ungefär två veckor att planera det första numret – men kan också ses som ett sätt att knyta ihop städerna mer.

– Vi har hittat en form som fungerar bra, men det är bra om det blir en pågående diskussion. Det finns läsare som tror att det är en Göteborgstidning, men det är inte alls så. Vi använder oss av samma frilansar och journalister som Aluma så även om tidningen ser annorlunda ut, finns mycket kontinuitet, säger Sara Hoegen.

Det framgår av de läsarkommentarer som tidningen själv publicerar att det kommer in både ris och ros på Faktum Skåne.

– Det är svårt om det kommer en produkt som skiljer sig så starkt. Många har åsikter, men det är bra med respons. Att folk hör av sig visar att folk läser tidningen och bryr sig om vad de köper, säger Sare Hoegen.

Meningen är inte att kunderna ska köpa tidningen för att de tycker synd om försäljarna.

– Det är inte alls vår intention. Det ska vara för att de tycker att den är bra. Målet med tidningen är att sätta vissa teman på kartan, säger Sara Hoegen.

Tidningen har i dag omkring 150 registrerade försäljare i Skåne, varav omkring 120 var aktiva i januari och februari.

– Det är mycket, nog mer än vi hade på Aluma. Många är nya. De såg nog en möjlighet i och med den mediala uppmärksamhet som Faktum fick. Vi täcker Skåne mycket bättre nu, säger Sara Hoegen.

– Det är många nya som jag inte känner igen, tillägger Pelle Jönsson.

Själv läser han varje nummer av tidningen och sparar dem. Han tycker att det är svårt att säga om Faktum är bättre eller sämre än Aluma.

– Det är mer om Göteborg givetvis men jag tycker att Skånedelen täcker bra. Jag trodde att det skulle vara lite jobbigt att sälja den i början, men det har gått bra, ungefär som när jag sålde Aluma.

– Tidningen är annorlunda, men idén är samma som under Alumas tid. Det var därför jag ville fortsätta, säger Sara Hoegen.

Fakta: 

<h2>Faktum är en gatutidning som grundades i Göteborg 2001, som säljs av hemlösa och som arbetar för att skapa debatt och opinion kring hemlöshet och utsatthet. Faktum Skåne säljs främst i Malmö, Helsingborg och Lund men även i bland annat Växjö, Kristianstad och andra orter runt om i Skåne. </h2>

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Företag byteshandlar i ny barterring

Lokala företag blir starkare om de byter sitt överskott av varor och tjänster med varandra. Det är tanken med en så kallad barterring, som nu startar för första gången i Sverige.

Så ska städer bli hållbara

Ny studie: Om vi vill öka ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet behöver vi fokusera mer på städerna.

Fria Tidningen

© 2024 Fria.Nu